6-колесен E-Type: какво ли не прави човек за своя Jaguar

1408
2023

Точно преди 40 години един автоентусиаст от Великобритания решава, че четири колела са прекалено малко за неговия Jaguar E-Type. Това емблематично за автомобилната история спортно купе е сочено като еталон за дизайнерско съвъшенство и нагледен пример за превъзходството на британския автомобилен елит. Някои хора обаче имат друго мнение, различно от това на инертно мислещата маса. Това, че ще посегнат на такъв неприкосновен автомобилен култ, от чиито авторитет и обаяние няма да остане почти нищо, е най-малкият проблем. По-важното е да бъде дадена пълна свобода на необятното творческо въображение.

В конкретния случай е трудно да се говори за някаква оригинална идея, защото в началото на 80-те години шестколесните спортни автомобили вече не са нещо необичайно. Това в особена степен важи за Великобритания, където още в средата на 70-те се заражда своеобразен култ към конфигурацията с два предни и един заден мост. Най-напред е създаден състезателният Tyrrell P34, който е представен през есента на 1975 г., а дебютният му старт във Формула 1 е няколко месеца по-късно. След това идва серийно произвежданата шестколесна екзотика Panther Six от 1977 г., а през 1981 г. отново във Великобритания е създаден и зашеметяващият, дори и от сегашна гледна точка, Wolfrace Sonic. Ето защо когато Джон С. Пайпър решава да изпълни коварното „жертвоприношение“ със собствения си E-Type през 1983 г., като го оборудва с два предни моста, това вече не е новина за никого.

След кратка поява в специализираните медии от началото на 80-те, този рядък експериментален образец изчезва за дълго време от сцената, а негови снимки са публикувани отново в интернет едва през 2018 г., но без никакъв коментар. Впоследствие става ясно, че той е оборудван с двигател V12 с директно впръскване и понастоящем е част от колекцията на Ейрик Бьоле от Осло. От оригиналния E-Type не е останало много и то в общи линии се изчерпва с фрагменти от задната част с характерния капак с овален контур и вградено стъкло, броните и задните светлини.

Двигателят е обърнат на 180 градуса и е поставен зад седалките, като масленият картер е преработен, предавателната кутия е направена на ръка, инсталирана е и нова система за смазване. Предната част е клиновидно оформена, като фаровете са скрити под капаци, нещо доста нетипично за имиджа на Jaguar, както тогава, така и днес.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин