5G в новото BMW iNext


8
ян.
2020

От доста време BMW Group има пионерски принос при реализирането и интеграцията на 5G съвместими приложения в своите модели. Когато в средата на 2021 година на пазара бъдат въведени първите BMW iNext модели, те ще са оборудвани с 5G-съвместими технологии. С това BMW Group ще се превърне в първият премиум автомобилен производител в света, който ще предлага новия стандарт за пренос на данни в свой автомобил. Скоро ще последва интеграция на 5G и в други моделни семейства, но тя ще се различава в зависимост от модела и конфигурацията. 5G-възможностите на BMW iNext се осигуряват от интегрирана в автомобила SIM карта, благодарение на което клиентът може да ползва технологията в своя автомобил и без съответно оборудван смартфон. Новото поколение на телематичните компоненти с 5G технология са разработени съвместно с HARMAN Samsung и са интегрирани от BMW Group в новата архитектура на бордовите мрежи.

5G: фундамент и крайъгълен камък на мобилността на бъдещето

Като основна предпоставка за високо автоматизирано шофиране (от Level 3) като при  BMW iNext, използването на 5G технологиите е задължително. Заради увеличаването на сложни функции като например асистиращи системи и функции за частично автоматизирано шофиране, със съответният порядък се увеличава и обемът на данните, които автомобилът обработва сам в реално време и освен това трябва да обменя с Backend-приложенията.

За да е възможно реализирането на свързани със сигурността автомобилни функции в автомобил като BMW iNEXT, трябва да бъдат осигурени три фактора: ниско забавяне, подсигурени мрежи и гарантиран минимален обем на пренос на данни за специфичните приложения. За да се отговори на тези изисквания, е необходимо използването на технологията 5G. Новото поколение телематични компоненти, които са разработени от BMW Group съвместно с HARMAN Samsung, за пръв път поддържат изключително прецизната Global Navigation Satellite System (GNSS). По този начин значително по-точно и надеждно е не само гео-позиционирането на автомобила, но и то отговаря на законовите изисквания (Automotive Safety Integrity Level B по ISO 26262 Standard).

GNSS е ключов фактор и за реализирането на частично автоматизираните функции за шофиране, които ще се предлагат при BMW iNEXT. Изграждането на телематичните компоненти е модулно, като по този начин  BMW Group си гарантира допълнителна гъвкавост при хардуера и софтуера, които осигуряват пригодност на автомобила за бъдещето в дългосрочен план, независимо от факта, че иновационните цикли стават все по-кратки.

Използването на 5G създава представа как биха могли да се променят функциите за забавление и комфорт в бъдеще.  Ексклузивно видео-съдържание може да бъде предавано в реално време с разделителна способност до 4К. Същото важи и за видео-разговори, които освен високия обем при преноса на данни изискват и минимално забавяне. Приложенията, при които доскоро беше невъзможен стрийминг в реално време до автомобила, също печелят от възможностите, предлагани от 5G. По този начин Cloud-базираният Gaming също се превръща в интересно приложение в автомобила, тъй като може да се осъществи стрийминг без забавяне.  

Огромен напредък при сигурността на пътя

BMW Group не иска да ограничи иновативното използване на технологията 5G и възможностите за приложението и само върху собствените си автомобили. Една от целите, обявени от премиум автомобилния производител, е осигуряването на по-ефективен и сигурен трафик и за всички участници в движението. Още от 1 юли 2019 година BMW Group бе първият автомобилен производител, който предостави своите анонимизирани, свързани със сигурността данни за движението за некомерсиално ползване на всички заинтересовани.

„При сигурността на пътя няма конкуренти, само партньори. Споделянето на данни за трафика и C-V2X свързаността на автомобилите може непосредствено да повиши сигурността за всички участници в движението“, казва Кристоф Гроте, Senior Vice President Electronics BMW Group.  (C-V2X означава Cellular Vehicular to Everything).

За реализирането на съвместни и интелигентни транспортни системи (C-IST) са необходими два вида високоскоростна свързаност. От една страна, чрез неутрална сървърна платформа свързаните със сигурността данни за трафика се предоставят на всички активни участници в движението. Това трябва да става независимо от производителя, независимо от отрасъла и да бъде споделяно с транспортните институции и служби. Второ, необходима е свързаност на всички участници в движението. Само по този начин може да се гарантира, че те ще си комуникират директно (peer-to-peer) и в реално време, без да се налага да разчитат на свързване по мобилната мрежа.

В рамките на демонстрация на живо на CES BMW Group в сътрудничество с Qualcomm представя как всичко това може да бъде реализирано на практика. Целта на демонстрацията е да се покаже изключителният потенциал за бъдещето на C-V2X за предпазване от инциденти на не толкова защитените участници в движението. За тази цел специално оборудвано BMW i3 се приближава до пешеходец със смартфон, който също поддържа стандарта 5G. Когато автомобилът и пешеходецът се приближат на определено разстояние, както в автомобила, така и на мобилното устройство се изобразяват предупредителни указания. Това е приложение, което може да има огромно значение преди всичко при движение в града, когато директната видимост до другите участници в движението е блокирана или ограничена. Друго преимущество: при използването в практиката чрез C-V2X е възможно свързване на всички участници в движението, тоест освен автомобилите и на пешеходците, велосипедистите, водачите на тротинетки и на електрически скутери.


Още по темата

Card image cap
Ferrari 125 S – първото конче на легендарната марка

4
юли
2017

Първият състезателен автомобил в историята на Ferrari дебютира преди 70 години: Ferrari 125 S. Ще хвърлим поглед назад в историята на автомобила и производителя

Card image cap

В последния брой:

Архив >