540 America Roadster: източногерманското Porsche

2701
2024

В годините на комунизма, поради доброто ниво на своята автоиндустрия, Чехословакия не се нуждае от усвояването на западни лицензи за производството на леки коли, както правят например Полша и Румъния. Доскоро се смяташе, че единствената друга страна от Източния блок, която разчита само на собствения си потенциал в тази сфера, е ГДР, но това не е точно така. В началото на 50-те години в новосъздадената демократична република, освен познатите IFA и EMW, функционира още една малка фабрика за производството на леки автомобили. Именно там е скрит отговорът на донякъде абсурдния въпрос: „Къде се намира източноевропейският завод на Porsche?“. Да, колкото и невероятно да звучи, такова предприятие наистина съществува. Оказва се, че в периода 1950 – 1952 г. каросерийната фирма Gläser в Дрезден, ръководена от Ерих Хойер, предлага собствени варианти на елитната спортна марка, предназначени за износ в САЩ.

Предисторията води началото си от автомобилното изложение в Париж през октомври 1950 г., където ръководството на Porsche се среща с американския автомобилен дилър Макс Хофман. По същото време той вече е дистрибутор на Volkswagen и Jaguar за Северна Америка, а след успешно проведените разговори в Париж, става и концесионер на Porsche. Американският пазар се оказва от ключово значение за ранния успех на марката и по тази причина Хофман и до днес е смятан в Щутгарт за голям визионер. В началото на 1952 г. той иска по-къса кола на базата на 356, пригодена за състезания, с лека алуминиева каросерия, двигател с възможно най-добрите спецификации и интериор, освободен от всичко излишно. Макар и неохотно, Porsche се съгласява да изпълни тази поръчка, и така се ражда 356 Type 540 America Roadster – първият случай, в който външен пазар диктува продуктовата гама на фирмата. Но докато стандартната ходова част и двигател от 356 могат да се използват за новата кола, намирането на производител, който да направи малка серия алуминиеви каросерии, се оказва проблем. Тогава Porsche прибягва до едно нестандартно решение и възлага поръчката на източногерманската фирма Gläser Karosserie в Дрезден. В допълнение към малката партида алуминиеви каросерии за America Roadster, Gläser поема ангажимента да направи и 250 стандартни кабриолета на базата на 356.

Източногерманското Porsche, представено на автосалона в Ню Йорк през април 1952 г. на щанда на официалния представител за САЩ, Макс Хофман

По договара с Хофман са направени общо 237 броя Porsche 356 кабрио и 17 уникални алуминиеви каросерии за Porsche 540 America Roadster. През октомври 1952 г. обаче фирмата Gläser фалира и производството е преустановено, а в средата на 60-те години нейният директор Ерих Хойер успява да емигрира със семейството си в Западна Германия, където живее до смъртта си през 1982 г.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин