2021
Спомняте ли си 505? Онзи обемист седан остава в историята като последния модел на Peugeot със задно задвижване. А сега, в ерата на електрификацията, неволно се сетихме за него – защото най-мощното серийно Peugeot в историята – 508 PSE, също се държи (в голяма степен) като автомобил със задно задвижване!
В интерес на истината, кралят на лъвовете е 4х4 – но просто приливът на мощност към задната ос се усеща доста осезаемо. Така де – щом мощността отзад се усеща, какво й е лошото на електрификацията? Инженерите на Peugeot Sport обединяват възможностите на три двигателя (конвенционален бензинов 1,6-литров с турбо PureTech 200 и два електрически – със 110 к.с. отпред и с 200 к.с. отзад). Но да видим как се усеща всичко това. Излизаме от града и превключваме в режим Sport. Системната мощност от 360 к.с. и общо 520 Нм определено се усещат. Много по-впечатляващ от 5,2-те секунди за спринта до 100 км/ч обаче е начинът на ускоряване.
Благодарение на електромоторите 508 се изстрелва доста мощно напред. Не вихрено, но впечатляващо. А спортният режим може още повече. Управлението, амортисьорите, реакцията на педала на газта, звукът и ESP влизат в доста „агресивна“ фаза. И действително „французинът“ доставя голямо удоволствие по пътища със завои. Благодарение на електронно управляемото двойно задвижване той остава дълго време неутрален, а типичният за Peugeot малък волан има доста добра обратна връзка. С оглед на теглото от почти 2 тона този „лъв“ се държи направо като истински атлет на пътя – за което роля играе и разположената в пода батерия (капацитет: 11,5 кВтч).
Интересното е, че кокпитът те обгръща така, че нямаш усещане за простор, както при повечето модели на Peugeot, а за спортен автомобил – особено заради високата конзола на скоростния лост, под която можеш да си зареждаш телефона безжично (серийно) – и това е доста удобно.
По маршрута между София и Вършец нисколетящият френски изтребител постигна разход от 9,6 л на 100 км – в подчертано неекологичен, но и не ралиджийски стил на шофиране. ОК, не са 2 л, но все пак говорим за 360 конски сили! А пробегът на ток? За протокола – той е 42 км по официални данни (WLTP), но след включване на климатика бордовият компютър отчете около 30 км. На повечето потребители ще им бъде достатъчно, за да пътуват от вкъщи до работа и обратно. А през уикенда ще могат да се включат в някой track day – стига да са готови да жертват комплект от 20-цоловите гуми Michelin Pilot Sport 4S с размер 245/35.
Никой германски конкурент не изглежда толкова агресивно: особено когато гледате 508 PSE фронтално или отзад заради аеродинамичните елементи на броните. Респект, Peugeot Sport, така трябва да изглежда истинска „бегачка“. Хубаво е, че отзад се подават два истински ауспуха – а няма лигави бленди. За съжаление, звукът не е толкова могъщ, колкото визията предполага. За сметка на това нетипичен аеродинамичен шум се появява при шофиране на магистрала. През останалото време 508 PSE e подобаващо тих. А дори след като батерията беше празна и бордовият компютър отчиташе оставащ пробег на ток 0 км, „французинът“ имаше достатъчно електроенергия, за да не включва бензиновия агрегат при преминаване през селата в извънградски преходи.
Накрая остава въпросът за цената: 133 493 лв. искат от Peugeot за седана, 135 948 лв. за комбито! В интерес на истината, оборудването е доста богато – със система за нощно виждане чрез инфрачервена камера, навигационна система, безключов достъп, адаптивен автопилот, пълен пакет асистиращи системи за безопасност и др. И все пак, цифрите си остават високи – а официалният разход от 2 л на 100 км е по-скоро в сферата на фантастиката.
ИЗВОД
Peugeot PSE комбинира по идеален начин два свята: може да се придвижва тихо и спокойно на ток из града и е агресивна „бегачка“, когато изберете режим Sport. Ако търсите динамичен спътник за ежедневието, който се различава от тълпата, можете да го намерите в лицето на 508 PSE. Цените обаче са доста самоуверени.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Двигател 4 цилиндъра, турбо (147 кВт) + 2 ел. двигателя (81/83 кВт) • Работен обем 1598 куб.см • Системна мощност 265 кВт (360 к.с.) • Системен въртящ момент 520 Нм • Задвижване двойно/ 8-степ. автоматик • Тегло (празен) 1950 кг • Батерия 11,5 кВтч • Eл. пробег 42 км • 0–100 км/ч 5,2 сек • Макс. скорост 250 км/ч • Разход 2,0 л А95Н + 16,6 кВтч/100 км (WLTP) • Цена от 133 493 лв.