50 000 километра за осем дни: рекордът на бейби Benz-а

0401
2025

През 1983 г. Mercedes предоставя доказателството, колко здрав е тогавашният топмодел от серията W 201! Три световни рекорда са поставени при температура 40 градуса

Да, двигателите на старите модели на Mercedes обикновено се смятат за много здрави и издръжливи. Но Mercedes доказва колко здрав може да бъде такъв двигател на пистата в Нардо през 1983 г. Там три Mercedes-а W 201 са тествани на лимита при външна температура от над 40 градуса. И си заслужава, защото през август 1983 г. Mercedes поставя три нови световни рекорда.

На дистанциите 25 000 километра, малко над 40 000 километра и най-впечатляващото: над 50 000 километра. Най-бързият от трите модела190 2.3-16 се движи ден и нощ малко повече от осем дни – с пълна газ! Спирането е само за най-необходимите неща, като зареждане, иначе бейби-Benz-ът се движи общо 201 часа 39 минути и 43 секунди. Фактът, че на Benz от серията W 201 са му необходими почти 201 часа, за да постави този рекорд, изглежда почти като предписано.

Фактът, че тази невероятна мощност е постигната почти непрекъснато при максимална скорост, тоест при 250 км/ч, само прави историята още по-невероятна. Освен това на шофьорите не им се е завило свят: все пак състезателната писта в Нардо е дълга само 12,6 километра. Това са почти 4000 обиколки!

Разбира се, 190 не остава напълно в серийно състояние за този проект. Въпреки че Mercedes запазва първоначалната мощност от 185 к.с., каросерията е аеродинамично оптимизирана и – наред с други неща, променена е системата за впръскване, тъй като двигателят трябва да издържа на почти постоянно натоварване в червената зона (от 6000 оборота). Теглото също е намалено в известна степен, липсва например задната седалка.

Днес една от трите коли рекордьори може да бъде видяна в музея на Mercedes-Benz в Щутгарт. Там, в наклонено положение, той се нарежда точно зад рекордьора за скорост W 125! Между другото: от трите W 201, тествани в Нардо, всичките преминават успешно финалната линия след 50 000 километра; „зеленият“ – трите екземпляра бяха маркирани с различни цветове – който „стои“ в музея, заема трето място. Белият Mercedes e най-бърз, а червеният остава на второ място.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин