TV » 50 години Renault 5: великолепната петорка е жива! (ВИДЕО)

50 години Renault 5: великолепната петорка е жива! (ВИДЕО)

2408
2022

Преди половин век Renault разпалва истинска революция при компактните автомобили. Добър повод да погледнем назад и разкрием плановете за бъдещето

Шокиращо оранжево или отровно зелено, пластмасови брони и необичайни странични защити, нестандартна предница с едва забележима решетка! Пластмасата в крещящи цветове е задължителен елемент на поп арт културата преди точно 50 години. Хората, отдадени на този пъстър култ, пътуват до Ню Йорк, за да се любуват на шедьоврите му в Музеят на съвременното изкуство. Или посещават Париж, където на 28 януари 1972 г. Renault разкрива тайните на своето сензационно R5.

Автомобилът е скициран от талантливия дизайнер Мишел Буе и всъщност първият със защитни брони от полиестер вместо хромирани лайсни, с модерни лакови покрития в необичайни цветове и не по-малко предизвикателни тапицерии в интериора. Преди всичко обаче сензационна е гениална концепция за малък автомобил, която мнозина се опитват да копират, но не успяват да откраднат от Renault 5 – модел, дълъг 3,51 метра и тегло малко над 700 килограма.

Кариерата си Renault 5 започва с две врати и голям заден капак на багажника, въпреки че французите по онова време харесват национални герои с четири порти: Simca 1000, Citroën 2 CV и Peugeot 104. Дори Renault 4, проектирано като комби с висок покрив е отново с четири, а по-скъпият R5 с три врати само споделя някои технически иновации с него.

Типовото портфолио за „la Cinq“ се разпростира от пословичния чичо Скрудж с пестеливи 34 к.с. през яростните хотхечове на Alpine до ексклузивния състезателен R5 Turbo със средно разположен двигател и 160 к.с. Тази небивала експлозия от креативен заряд и разнообразие от модификации превръщат Renault 5 в история на успеха и радват концерна с девет милиона продадени бройки за 22 години.

През 70-те години на миналия век, собствениците не само на френски автомобили обичайно робуват на социалния статус при избора на модел или марка. Но изведнъж много успешни хора започват да шофират тази малка кола, вместо да инвестират във величествен и скъп модел от средни клас. В ролята си на първи практичен и елегантен градски автомобил с три врати, той успява да се откъсне от разпространения тогава негативен имидж при повечето малки автомобил, особено при повечето консервативни модели със задно разположен двигател. Модерното тогава, френско задвижване на предните колела, проправи пътя и за много имитатори на модния парижки шик като Audi 50, VW Polo и Ford Fiesta.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

ƒ