2017
ТРИ ДУМИ, един жест – нищо друго не символизира претенциите и действителността на този автомобил. Думите: „напредък чрез техника“. С този слоган Audi NSU рекламира Ro 80 през 1971 г. Жестът: вдигнати нагоре два пръста. Така се поздравяват почитателите на Ro 80 и по този начин показваха колко ванкелови двигателя са сменили под ниско разположения капак. Нещо като израз на безпомощност и чувство за хумор.
Хорст Бринкман е наясно с тези неща. Днес той се усмихва на всичко това. Той знае много повече от другите какво се случва в Ярхундертхале във Франкфурт през 1967.
„Стояхме зяпнали и гледахме към колата на сцената. Спомням си, че си казах: този автомобил ще направи бум.“ Автомобилът е новият модел на NSU Ro 80. Сензация на колела – в техническо и в стилово отношение.
На автомобилния салон във Франкфурт IAA 1967 е световната премиера на модела, а Бринкман, тогава 20-годишен, е сред дилърите на NSU за Германия и усеща вълнението от центъра на събитията. Младият Хорст е убеден, че с този автомобил малкият производител ще се изправи срещу Mercedes и BMW, срещу Opel и Ford – една фантастична кола.
50 години по-късно Хорст Бринкман и брат му Клаус стоят в шоурума си на BMW в Грасберг пред легендарното Ro 80, цвят мед металик, и разказват истории за миналото и настоящето. Двамата са ревностни защитници на този специален модел. Дори и 40 години след като последният автомобил е слязъл от конвейера. Според тях не всичко е било толкова лошо.
През 1967 г. младите братя работят в шоурума на баща си за автомобили NSU. Когато обаче след няколко години производителят от Некарзулм бива поет от Audi (виж карето), те бягат при BMW. Ro 80 обаче не излиза от главите им. Преди две години научават, че една възрастна дама през няколко села продава перфектен екземпляр от късните, произведен 1976 г. Братята Бринкман не се колебаят нито секунда…
Ro 80: Ro от роторно-бутален двигател (ванкелов двигател), 80 от номера на всички разработки на NSU. Преди 50 години това бе автомобил мечта за много хора. Окичен с титлата „Кола на годината“. Революционната му двигателна техника, както и екстравагантната му форма карат мнозина специалисти да твърдят през 1967 г., че това е най-смелият автомобил на света. Пресата пише: „Изцяло нови форми, напълно ново задвижване, коренно различно усещане зад волана.“ Оценка, която през ХХІ век даваме на модерните автомобили.
Малкият и лек ванкелов мотор дава възможност на дизайнера Клаус Луте да конструира ниска предница, а въздушното съпротивление достига забележителната стойност от 0,355. Банката Dresdner Bank, пише в излязлата книга „50 години напредък чрез техника“, поема финансирането на NSU в размер между 30 и 40 милиона германски марки. NSU се цели в клиентела от архитекти, лекари, инженери, свободни духове и авангардисти. Всички те плащат сумата от 14 150 марки. Цена, която е с до 50 процента над обичайните модели от среден клас по онова време: Opel Rekord 9535 марки, BMW 2000 Tilux 12 750 марки, Mercedes 230 S 14 000 марки.