2016
Когато стане дума за глобален „народен“ автомобил, обикновено се сещаме за „костенурката“, Golf или Ford T. Но често забравяме за мега бестселъра от Торино – Fiat 124. А той реално моторизира не само Италия, то и Испания като Seat, а като Lada и Съветският съюз.
С този автомобил преди 50 години Fiat за пръв път се превърна в номер 1 в Европа. „Страхотно попадение“ и „Новата звезда на Европа“ – такива бяха възхитените отзиви в пресата за Fiat 124, който през 1966 година се изправи едновременно срещу съперниците си от компактния и средния клас и категорично спечели отличието „Автомобил на годината“. Една година по-късно моделът с дължина 4,03 метра се появи и в новите варианти комби, купе и спайдер, а на неговата платформа бе създадена и дългата 4,22 метра лимузина Fiat 125 със същия делови и елегантен дизайн.
Fiat и „Miracolo Economico“
Благодарение на Fiat 124 стана възможно и италианското икономическо чудо, или Miracolo Economico, и то точно тогава, когато в Германия нещата вече не вървяха толкова добре. Така например през 1967 година концернът Fiat отбеляза рекордни продажби, като производителят от Торино изпревари дори Volkswagen и се нареди на четвърто място в света след шампионите от Детройт GM, Ford и Chrysler. Но Fiat 124 постигна решаващия удар срещу американците и Volkswagen едва през 1970 година: когато от конвейерите в Толиати започнаха да слизат първите лицензни Жигули (познати в Европа като Lada). Руските народни автомобили, от които за 42 години бяха произведени близо 18 милиона екземпляра. Към тях трябва да прибавим и испанските Seat, корейските Asia, индийските Premier, турските Tofas, както и много други лицензни варианти. И наистина: след „костенурката“ на VW Fiat 124 е произведеният в най-голям тираж автомобил на света за всички времена.
В началото автомобилите от среден клас в Европа се подиграваха и не взимаха на сериозно бъдещия бестселър от Торино и го наричаха типичен италиански малък автомобил. Защото Fiat 124 наистина бе по-къс от Opel Kadett или „костенурката“ на VW.
От среден клас към народен автомобил
Това се случи по времето, когато по-голямо означаваше по-хубаво, а „италианецът“ с 44 кВт/60 к.с. от работен обем само 1,2 литра смущаваше духовете. Все пак по онова време всички семейни автомобили от класа 60 к.с. бяха със значително по-голям работен обем, например Opel Rekord и VW 1600. Нима Fiat залагаше на карта имиджа си на производител на амбициозни спортни лимузини? Все пак предшествениците на Fiat 124, мощните 1300/1500, бяха смятани за автомобилите-мечта на средната класа в Европа.
Продължете на следващата страница