50 години BMW M: тези модели написаха историята

1709
2022

BMW разпознава пазарния потенциал и решава да предложи спорт от серийно производство, като използва блясъка на моторния спорт за успеха на марката. Нова дъщерна марка трябва да се погрижи за това, като предлага динамична култура на шофиране и нещо повече от самохвалство. Така се ражда Motorsport GmbH. Днес спортните подразделения на марките са нещо нормално. През 70-те години BMW е пионер с решителното си претворяване на заводско тунинговани автомобили – по онова време Audi се бори за оцеляване, а Mercedes е за по-възрастните водачи (AMG се появява чак през 1994 г. в портфолиото на Daimler). Motorsport GmbH (през 1993 е преименувано на M GmbH) първоначално се грижи за състезателни автомобили, както и за курсове за обучение на цивилни клиенти. След това започва и разработката на автомобили за нормални пътища, като през 1978 г. се появява M1.

M5 (E28): Хората от M слагат през 1985 г. двигателя на M1 в предницата на Серия 5 и основават класа на спортните седани. Първото M5 с 286 к.с. и максимална скорост 245 км/ч!

Следват M5, M3, като впоследствие през 2000-те години всеки модел има версия M. От 80-те години насам и някои от нормалните модели на BMW носят шарена буква M на задницата си – като орден. M-окачване, М-спойлер или М-волан придават солидна доза спорт дори и при 318i. Истинските M-автомобили (специален номер в документите на автомобила) се разработват в отделни халета M (от 1986 в Гархинг на улица „Даймлер“!). Те имат собствено мнение – или по-скоро собствена позиция. Конските сили не се постигат както при другите чрез масивен работен обем или турбини, а с интелигентно двигателостроене, концепция за високи обороти, фини материали.

M3 (E30): Първото M3 (1986) доминира в шампионата за туристически автомобили до 1990 г. Серийно с мощност до 238 к.с. от 4 цилиндъра. Икона!
Z3 M: С четири метра дължина е колкото VW Polo, а с 321 к.с. притежава мощността на M3 от 90-те години, чийто 3,2-литров 6-цилиндров двигател получава Z3. Като роудстър (от 1997 г.) или Coupé. Първото M с четири крайни ауспухови тръби.
M3 (E46): Третото поколение на M3 (от 2000 г.) е най-продаваното M в историята. Специалният модел CSL (на снимката) е паметник на тази концепция. 360 к.с. от 3,2 л, лек и бърз!
Серия 1 M: Някои го харесват заради, други въпреки турбото. 340 к.с., от 2011 г. Ерата на атмосферните M приключи.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин