2023
През 1973 г., докато BMW 2002 Turbo празнува своя дебют, светът наблюдава със затаен дъх неконтролируемия скок в цените на петрола, и никой не знае как ще свърши това. В тази ситуация реакцията на германското правителство е недвусмислена. То налага пълна забрана за движението на превозни средства по федералните магистрали в рамките на четири поредни недели, както и 6-месечно ограничаване на максималната скорост до 100 км/ч. Кой би помислил, че в този контекст и точно по същото време, не само ще се появи автомобил с мощност 170 к.с. и максимална скорост над 200 км/ч, но и ще успее да се наложи, като едно от най-важните превозни средства на своето време? Вероятно никой. Но това е факт, защото BMW 2002 Turbo става предшественик на всички днешни двигатели с вътрешно горене, чийто турбокомпресор се задвижва от изгорелите газове.От техническа и от историческа гледна точка това е и първият подобен тип двигател,чийто принцип на работа е тиражиран от десетки производители по света, които все още следват неговата технология. Щастливите първи собственици на BMW 2002 turbo (новият топ модел от успешната серия BMW 02, който излиза на пазара през октомври 1973 г.), не могат да повярват на очите си когато скоростомерът достига 211 км/ч. Тази максимална скорост е нещо изключително впечатляващо за своетовреме, което означава, че още през 70-те години на миналия век BMW 2002 Turbo вече играе във висшата лига,маркирайки своята територия в изпреварващата лента. Моделът се задвижва от вече утвърдения четирицилиндров двигател, който успява да направи истински спортни автомобили и от неговите предшественици 2002 ti (1968-1972) и 2002 tii (1971-1975). Редовият, двулитров мотор M10 и днес се счита за изключително надежден. При 2002 ti той развива мощност от 120 к.с. при 5500 оборота, а при 2002 tii с впръскване на гориво във всмукателния колектор Kugelfischer мощността вече е 130 к.с. при 5800 оборота, докато с турбокомпресора ККК (Kühnle, Kopp и Kausch) са добавени още 40 к.с., което прави 170 к.с. при 5800 об/мин. За да се обуздаят безопасно всички тези коне, предните колела са оборудвани с вътрешно вентилирани дискови спирачки, а задните са по-големи барабанни, отколкото при серийния еквивалент.
От двете страни на ефектната предна броня(с огледален шрифт, както при линейките!) е изписано „2002“ и“Turbo”. Първоначалните намерения за изпращане на първосигнално съобщение до шофьора отпред, който трябва да освободи място обаче, не се вписват добре в тогавашната реалност, подчинена на драстичните икономии на гориво. Това, което в крайна сметка е запазено от първоначалния замисъл, е характерният цветен маркер на BMW Motorsport GmbH, предшественик на легендарния M GmbH.
Компактното BMW 2002 turbo, което е с дължина 4220 мм и ширина от едва1630 мм,се предлага само в бяло или сребристо и е оборудвано със спортни 13-инчови колела, а типичната аура на спортната мощ се подчертава от поразително широките арки на калниците с вид на рицарска броня. Предното окачване се състои от подпори McPherson в комплект с винтови пружини и стабилизиращи щанги, а задното е с диагонални носачи и винтови пружини. Ръчната скоростна кутия е четиристепенна, но като опция се предлага и петстепенна.
BMW 2002 Turbo отговаря на всички очаквания за един типичен М автомобил. Ускорение за 7,0 секунди от 0 до 100 км/ч е нещо зашеметяващо, не само за 70-те години, но и днес. При 4000 оборота турбокомпресорът за изгорелите газове поема и мощността започва „да експлодира“, както сполучливо се изразява един автомобилен журналист.
Днес намирането на колекционерска кола като тази е много трудно и цените винаги са над 100 000 евро, със или без официална оценка. До юни 1975 г. са произведени и продадени само 1672 бройки от този изключителен автомобил, а какво става с въведения от него турбокомпресор за изгорели газове, е добре известно и документирано.




