50 години от световната (и българската) премиера на първата S-класа

1209
2022

Всъщност този елитен клас съществува в гамата на Mercedes-Benz много преди дебюта на първата S-класа (W 116). Точно преди половин век обаче S-класата (напълно очаквано, заслужено и закономерно) неофициално се превръща в търговско название на легендарната линия от престижни и недостижими по своите достойнства автомобили.

Луксозните изпълнения на Mercedes-Benz са добре известни в България още от началото на миналия век, а в годините на монархията се асоциират със знакови имена от дворцовата и политическа аристокрация. Те се оказват предпочитани и от комунистическия елит, като в по-късните години от управлението на НРБ почти изцяло изместват използваните дотогава официални автомобили на властта. По същото време търговските взаимоотношения на Mercedes-Benz с България се намират в състояние на динамичен възход и докато леките коли (за разлика от камионите) първоначално се доставят само единични бройки, то през 70-те години започва вносът на големи еднотипни серии от един и същи модел.

Официалното представяне на първата S-класа пред българската публика става на Пловдивския през септември 1973 г., но отделни екземпляри от този модел са внесени у нас много по-рано, само броени месеци след световната премиера на модела на автосалона във Франкфурт през есента на 1972 г. Потвърждение на това е, че по време на посещението на Леонид Брежнев у нас през 1973 г. в кортежа от съпътстващи автомобили (воден от Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet) вече има поне един Mercedes-Benz W116.

Атрактивният екземпляр на W 116, показан в Пловдив през същата година е подробно описан и в панаирния репортаж на в. „Авто мото“. Там се подчертава, че 280S е запазил „познатата линия на Mercedes- Benz, но автомобилът е станал по-устремен. Всъщност по-важна е не линията, а новостите, които са въведени във връзка с вътрешната безопасност на автомобила. Конструкторите са отговорили на 18 изисквания с оглед да се намали травматизмът сред пътниците в купето. Вътрешността на купето е добре тапицирана и почти няма твърди предмети, които могат да причинят нараняване. Воланът е тапициран и при удар потъва без да причини нараняване на водача в областта на гърдите. Всички органи за обслужване на вратите и стъклоповдигачите са вдлъбнати и се поддават при удар. Снабден е с триточкови колани, които се самонавиват. Безспорно обаче това е автомобил от висока класа, който не е в паричните възможности на обикновения гражданин. Предназначен е за ограничен кръг от хора с голяма покупателна способност.“

От един архивен документ за дейността на ДСО „Автоимпекс“ става ясно, че през 1974 г. у нас са внесени общо 40 нови леки автомобила Mercedes-Benz, в това число и 20 екземпляра от модела 280S (W116), което е може би първата голяма серия еднотипни леки автомобили на марката, доставени у нас по времето на социализма.

Още от представянето си през 1972 г., първата S-класа на Mercedes-Benz се приема като своеобразен връх на автомобилното съвършенство, а притежаването му е символ на материален успех и сдържан, но безупречен вкус. Независимо от силната конкуренция в елитния сегмент от пазара, все още никой не е успял да създаде толкова жизнеспособна и трайна алтернатива на този автомобил.

Първоначално гамата включва две версии с 6-цилиндров двигател от 2746 куб. см (280 S и вариант със система за директно впръскване Bosch D-Jetronic – 280 SE), както и 3,5-литровото изпълнение 350 SE с двигателя V8. Най-забележителният представител на серията обаче е лимитираният 6,9-литров 450 SEL от 1975 г., който остава в историята с най-големия двигател, монтиран в следвоенен Mercedes-Benz.

Още по темата


ƒ