50 години от рекорда на Opel Elektro GT

0906
2021

1971 е годината, в която астронавтите на Аполо 15 стават първите хора в света, направили разходка по лунната повърхност с изцяло електрически луноход. През същата година Opel доказва, че електрическите мотори са нещо много повече от двигателна сила за колички за голф. На 17 и 18 май 1971 г. на пистата „Хокенхайм“ в Германия, Георг фон Опел си поставя за цел да подобри два нови рекорда за скорост с електрически автомобил със специално подготвения за целта и модифициран Opel GT, наречен „Elektro GT“. В крайна сметка колата успява да постави шест световни рекорда и внукът на основателя на фирмата Адам Опел, който е успешен бизнесмен и автомобилен състезател от световна класа не само доказва, че бъдещето (макар и в далечна преспектива според тогавашните схващания) принадлежи на електрическите превозни средства, но се превръща и в достоен продължител на стара семейна традиция. Между 1927 и 1929 г. неговият братовчед Фриц фон Опел прави няколко впечатляващи демонстрации с ракетни автомобили, достигнали своя връх на пистата Avus на 23 май 1928 г., където експерименталният болид Opel RAK 2 постига максимална скорост от 238 км/ч.

“Elektro GT” е оборудван с два електрически мотора на Bosch с постоянен ток, които заедно произвеждат постоянна мощност от 88 kW (120 к.с.) и максимална мощност от 118 kW (160 к.с.). Varta предоставя четирите никел-кадмиеви батерии, инсталирани до и зад водача. Със своите 280 клетки, батериите добавят 590 кг към собственото тегло от 960 кг на серийния GT или общо 1550 кг – почти колкото Opel Diplomat B.

Допълнителното тегло изисква монтирането на по-твърди пружини, а Continental разработва специални гуми с високо налягане, които свеждат триенето до минимум. Преработката на каросерията включва затваряне на всички въздухозаборници и въздухооводи, „плосък“ капак без характерната за карбуратора издутина на GT, монтаж на голям спойлер върху задния капак, премахване на броните, огледалата и дръжките на вратите, както и цялостно изчистване на двигатения отсек и пътническото пространство от всичко излишно. Батериите, монтирани в специални стелажи, заемат цялото пространство до и зад водача, оставяйки място само за една седалка, а електронната система за управление е поставена в багажника. Задните светлини също са премахнати, а дупките под тях са покрити. Шумозаглушителят на изпускателната система е заменен с топлообменник, а конвенционалният акумулатор е монтиран в предната част на двигателното отделение до електродвигателя.

С така подготвения електромобил на 17 май 1971 г . Георг фон Опел поставя четири нови световни рекорда:

Разстояние 1,0 км, Време 19.061 сек., Скорост 188,86 км/ч

Разстояние 1,0 км стоящ старт, Време 31.066 сек., Скорост 115,88 км/ч

Разстояние 0,5 км стоящ старт, 19.358 сек., Скорост 92,98 км/ч

Разстояние 0,25 мили стоящ старт, Време 16.869 сек., скорост 85,87 км/ч

На 18 май са добавени още два рекорда от стоящ старт:

Разстояние 10 км, Време 4 минути 43,69 сек., Скорост 126,89 км/ч

Разстояние 10 мили, Време 7 минути 35,63 сек., Скорост 127,15 км/ч

Така още преди половин век първият електромобил на Opel, „Elektro GT“ демонстрира, че електрическата тяга може да бъде напълно конкурентоспособна дори с показателите на съвременните спортни автомобили. Днес, 50 години по-късно, в серийната гама на фирмата вече има достоен наследник на „Elektro GT“. Това е Opel Corsa-e – универсален спортист, способен не само да спринтира от нула до 100 км/ч за 8,1 секунди, но и да измине 337 км в режим WLTP само с едно зареждане на литиево-йонната батерия.

Още по темата


ƒ