2024
Wartburg започва да се продава у нас още от началото на производството си. След като през юли 1966 година първият основен модел 311 е заменен от своя много по-усъвършенстван наследник 353, българските автомобилисти получават възможността да се запознаят на живо с един от най-съвършените серийно произвеждани леки автомобили на Източния блок. Като се изключи основният недостатък, свързан с архаичния двутактов двигател, Wartburg наистина е един от най-модерните представители на 1000-кубиковия клас през втората половина на 60-те години. Идеята е около десет години след своя пазарен дебют (тоест не по-късно от 1976 година), той да бъде заменен от напълно различен като дизайн и механика автомобил, който да следва най-авангардните насоки на европейското автомобилостроене.

Тези амбициозни планове обаче никога не са осъществени и Wartburg 353 запазва своята основна компановка в продължение на четвърт век. За този дълъг период все пак са направени някои технически нововъведения, като първите по-значими от тях са внедрени точно преди 50 години в основно модернизирания Wartburg 353 W. Производството му започва през 1974 година, когато са доставени и първите бройки в България. Въпреки че запазва напълно своя дизайн от 1966 година, автомобилът все още има най-големия багажник (с вместимост 525 литра) в сравнение с всички останали автомобили, продавани у нас. Въпреки сравнително слабия и много шумен двигател, ускорението от 0 до 100 км/ч става само за 21 секунди. Основно внимание е отделено за подобряване на спирачната уредба, която вече е двукръгова. Барабанните спирачки на предните колела са заменени с дискови.

Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.
Свали приложението EKO Smile!
Wartburg 353 W е първият автомобил, произвеждан в социалистическите страни, който след 1974 година започва да се оборудва с халогенни фарове. Използваните лампи Н-4, за разлика от повечето халогенни, имат комбинирани светлини – къси и дълги. Те обаче изразходват и повече ток – 60 вата за дълги и 55 за къси светлини, докато при обикновените лампи са достатъчни съответно 45 и 40 вата. По тази причина е монтиран и генератор за променлив вместо за прав ток с максимална мощност 588 вата. Wartburg 353 W е и един от първите автомобили, оборудван с чистачки на фаровете, макар че тази екстра се предлага инцидентно само на западните пазари.

Сред останалите нововъведения е и обезопасената кормилна колона, която се отличава с оригинална конструкция с допълнително свързване на двете отделни части на кормилния вал. При упражняване на по-голям натиск от водача в резултат на сблъсък с друго превозно средство или с неподвижно препятствие, кормилният кръг потъва надолу. Предвидени са точки за закрепване на предпазни колани и за пътниците на задната седалка, като двете крайни места са снабдени с триточкови колани, а средното – с тазов. Ново е и арматурното табло, при което старите уреди са заменени с модерни кръгли циферблати.

Така изглеждат нещата през 1974 година. До следващата порция нововъведения в конструкцията на Wartburg обаче трябва да мине още едно десетилетие.