5-те фатални грешки при шофиране с ръчна трансмисия


27
юли
2020

„Поздрави от трансмисията“ и „Превключването не го крием“ са типични „закачки“ от спътници или хора отвън, които са станали свидетели на смяна на предавка, придружена със стържещ звук. Подобни изпълнения обаче далеч не са забавни, тъй като стърженето всъщност e като предсмъртен вик на трансмисията. Ако тя се счупи, ремонтът й ще излезе солидна сума, а намирането на втора ръка агрегат за смяна невинаги е решение на проблема. Но не само силните шумове при превключване вредят на скоростната кутия и могат да доведат до сериозни проблеми с нея. AUTO BILD разкрива петте най-често срещани грешки при боравене с трансмисията.

Грешка 1: прекалено бързо „изреждане“ на предавките

Най-вече по филмите можете да видите често водачите, които в рамките на по-малко от секунда преминават от една предавка на следваща. Това, което е благодат за драматургията на лентата, може да се окаже огромна опасност за самата кутия. Вътре в трансмисията има зъбни колела, които по правило са с различна големина и (най-просто казано) осигуряват наличието на различни предавателни отношения. Чрез местенето на скоростния лост водачът мести муфа за превключване, която свързва две зъбни колела и по този начин предава оборотите на двигателя към колелата в необходимото предавателно число. Тук обаче има един проблем: докато едното зъбно колело се върти със същата скорост като колелото на автомобила, другото зъбно колело се върти по-бързо или по-бавно. А за да може превключващата муфа да „зацепи“ двете зъбни колела, те трябва да се въртят с еднаква скорост. И докато преди водачите са били принудени да прилагат техниката на т.нар. „двойно амбрииране“, днес за тази задача се грижат синхронизаторите. Те действат като съединител между двете зъбни колела. Когато водачът превключи на следваща предавка, превключващата муфа бива преместена по посока на съответното зъбно колело, като по този начин упражнява натиск върху синхронизатора, който намалява и увеличава скоростта на въртене на зъбното колело и по този начин изравнява скоростта му към скоростта на въртене на колелата.

Ако човек превключва прекалено бързо, синхронизаторът няма време нежно да „напасне“ скоростта на зъбното колело спрямо скоростта на колелата автомобила. Пръстенът на синхронизатора стърже силно върху зъбното колело при бързо превключване, което води до сериозно износване или дори до счупване на синхронизатора. Но дори само износването причинява скъпи последващи щети. Причината: образувалите се стружки замърсяват маслото, което циркулира в кутията. По този начин лагерите на трансмисията и зъбните колела вече не се смазват качествено, което също води до увеличено износване. И при бавно превключване синхронизаторите се износват, но със значително по-забавен темп. Бавните смени на предавки имат още едно предимство – опасността да включите на по-ниска, а не на по-висока предавка е значително по-малка. При такава грешка можете да повредите не само трансмисията, но и двигателя.

Синхронизаторите (в месингов цвят) са изложени на най-сериозно натоварване при бързо превключване.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >