5-те скъпи грешки при смяна на гумите


9
мар.
2020

Смяната на летни/зимни гуми не отнема много време и лесно може да бъде направена във вашия гараж. Ето защо много шофьори предпочитат да спестят някой лев, като сменят гумите си сами. И въпреки че стъпките при смяната не са сложни, има някои тънкости. В най-лошия случай неточностите могат да доведат до щети, които да ви създадат допълнителни разходи и в най-лошия случай – да застрашат сигурността ви. Тук изброихме 5 грешки, които много хора подценяват:

1.Не се използва динамометричен ключ

При монтажа на гумите болтовете трябва да бъдат затегнати с определен въртящ момент. Ако ги затегнете прекалено много, резбата на главината или самите болтове могат да бъдат увредени. Освен това болтовете са под сериозно напрежение и при сериозно натоварване (напр. интензивно спиране; катастрофа) могат да се счупят. Обратно, ако болтовете не бъдат затегнати достатъчно, някое от колелата може да се откачи в движение. Ето защо при затягане задължително трябва да използвате динамометричен ключ. Правилният момент на затягане може да бъде открит в упътването за употреба на автомобила. При смяната на гумите не забравяйте да дозатегнете болтовете след изминаване на 50 км.

Колелата трябва да бъдат затягани с правилния въртящ момент с помощта на динамометричен ключ.

2. Неправилно поставяне на крика

Много водачи не знаят, че по каросерията има определени точки, на които трябва да бъде поставен крикът. Техните позиции са специфични за всеки модел автомобил. Затова винаги проверявайте местоположението им в упътването за употреба! Освен това производителите поставят допълнителни маркировки за тях като триъгълник или кръг. Ако крикът бъде поставен на грешно място, има опасност да огънете прага. Не забравяйте и да вдигате автомобила върху твърда основа, по която крикът да не се плъзга – т.е. изобщо не си помисляйте да работите върху трева или паваж. Тогава крикът може да поддаде и да причини сериозно щети – особено когато гумата е свалена.

3. Пропускане на оглед

При монтажа на новите гуми трябва да проверявате не само дълбочината на протектора (минимум 2 мм при летните и 4 мм – при зимните гуми, въпреки че законодателят изисква 1,6 мм). Гумите трябва да бъдат подложени на внимателен оглед: има ли щети по тях? Има ли изронване на гумата? Равномерно ли е износването? По-голямото износване от едната страна е знак за проблем в реглажа. Ако гумата е износена повече централно или по краищата, вероятно налягането й е прекалено ниско или високо.

Със специален измервателен уред се установява дълбочината на протектора.

4. Шофиране с неправилно налягане

Много шофьори не следят правилното налягане в гумите – в резултат на което автомобилът става нестабилен и гумите се износват неравномерно. Особено когато гумите бъдат оставени в неактивен сезон, често те изпускат въздух. Затова е важно непосредствено след демонтажа да коригирате налягането. Правилното налягане за съответните гуми е указано посредством лепенка на капачката на резервоара или отвътре на В-колоната.

5.Неспазване на посоката

Не при всички гуми, но при голям брой има посока на въртене, зададена с шарката на протектора. Това се разпознава по думите „Direction“ или „Rotation“ върху борда на гумата. Освен това самият профил е U- или V-образен. Той винаги е проектиран така, че да отвежда водата по оптимален начин, за да бъде избегнат аквапланингът. Ако гумата бъде монтирана наобратно, тя няма да осигурява необходимото сцепление, а и ще създава силен шум. Освен това износването се увеличава.

Други ценни съвети при смяната на гуми

Внимание, TPMS! Който има система за следене на налягането в гумите (ТРМS), не може да ги сменя сам. При всяка смяна сензорите трябва да бъдат подложени на обслужване. При TPMS-система от индиректен тип датчиците трябва да бъдат обучени наново. Ще разберете как става това от упътването за употреба на автомобила.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >