2016
Не искаме да дърпаме дявола за опашката… Но много често при грижата за автомобила някои хора причиняват непоправими щети по лака. При това изобщо не говорим за разни меко казано странни методи, описани в интернет. „Невероятни“ продукти със съмнителен произход можели отново да върнат блясъка на боята – така че колата да изглеждала като току-що излязла от завода. Използването на съмнителни препарати обаче не е най-страшното… Направо за бой са хората, които за почистване на колата си използват телена гъба, шпакла или бензин.
Дяволът на грешките при грижата за лаковото прокритие се прокрадва много често – както доказват подбраните от нас седем смъртни гряха при поддръжката за боята (виж снимките). За да разкарат пораженията от птичи изпражнения, някои собственици на автомобили често лекомислено посягат към агресивни препарати за домакински съдове или мръсната гъба.
Защо обаче правилната поддръжка на лаковото покритие е толкова важна? Както нашата кожа пази тялото от влиянието на околната среда, така и боята предпазва ламарината на автомобила. На самата боя не й е леко – заради слънцето тя може да избледнее, ударите от камъчета й причиняват драскотини, а разни биобомбички като остатъци от насекоми разрушават горния слой на лака. Защитното покритие на автомобила реагира прекалено чувствително, когато бъде третирано с неподходящи средства. А когато боята започне да се бели или просто бъде наранена, ламарината може бързо да корозира, а стойността на колата да падне драстично. Ето защо поддръжката на лака е нещо много повече от козметична процедура.
За да върнем боята към първоначалния й блясък, първо трябва да разкараме мръсотията – т.е. да посетим автомивката. Следва отстраняването на проблемни петна (напр. от смола) със специални почистващи средства. Сега вече дефектите по лака се виждат добре. Леките поражения се оправят с помощта на полираща паста, а по-дълбоките драскотини се нуждаят от допълнителна обработка. Преди финиша не забравяйте да третирате и пластмасовите части със специален препарат – така ще избегнете опасността от образуване на петна. Следва най-пипкавата работа: при по-стара боя трябва да се нанесат политура и вакса. Много производители предлагат продукт тип „2 в 1“, но ако не използвате такъв, ще се наложи да нанесете отделно вакса накрая.
1. Искате да възвърнете блясъка на предния капак с гъба от железарията или с парцал от най-тъмния ъгъл на гаража? Няма да стане! Мръсотията и другите отлагания по тези „почистващи“ средства може да подействат като шкурка на боята.
Правилното решение: Използвайте чиста и мека гъба, която се пере лесно
2. Ако нямате професионални препарати за отстраняване на упорити замърсявания, никога не използвайте като техен заместител кухненски обезмаслител, препарат за плочки или други агресивни почистващи химикали със съдържание на киселина! Те може да причинят отлепване на лака, ускорена корозия или драскотини.
Правилното решение: Използвайте продукти за почистване, които пазят лака.
3. Смола, птици и насекоми атакуват лака и му причиняват големи вреди. Който не отстрани навреме тези разяждащи биобомби, рискува да получи сериозни щети. Замърсяванията правят лаково покритие крехко и склонно към напукване.
Правилното решение: Със специалните препарати за смола, птичи изпражнения и остатъци от насекоми отстраняването на всички тези замърсявания става по-лесно (съблюдавайте времето за въздействие!). След това изплакнете с чиста вода, третирайте обработените повърхности с автошампоан и ги подсушете.
4. Когато няма много време за миене, често собствениците забравят да свалят бижутата от ръцете си. Така вместо да отстранят драскотините, хората създават нови – често доста дълбоки. Пътят към ада е осеян с добри намерения…
Правилното решение: Задължително свалете пръстени, часовници, верижки и дори колани преди миенето.
5. Посещението на автомивката на самообслужване може да ви спести пари. Бързането обаче заплашва да ви докара нови щети – особено ако ударите прекалено силно автомобила с маркуча за миене под високо налягане.
Правилното решение: Винаги внимавайте маркучите да бъдат на достатъчно голямо разстояние от автомобила.
6. Внимание, опасност от надраскване! Изцапаната или захабена четка в автомивката на самообслужване може да нарани лаковото покритие.
Правилното решение: Проверете четката за замърсявания и дори тя да е чиста, не я натискайте прекалено силно. Още по-добре е да измиете колата само със струя под високо налягане или в автоматичната мивка с големите четки.
7. Ако полирате по-продължително и с твърде голям натиск, машинката за полиране се превръща в инструмент за мъчение на лака, защото го загрява прекалено много.
Правилното решение: Никога не полирайте при голяма жега и не работете „на парче“. Особено внимателни бъдете по ръбовете на каросерията, защото там лакът е твърде тънък и може да отнемете прекалено много боя.
Извод:
Внимание! Който не отстранява навреме и по правилния начин щетите по боята, неусетно може да попадне в кухнята на дявола. Чакат го скъпи ремонти, а шансовете за продажба на автомобила намаляват, естествено и цената му пада значително.