2024
През 1980 година в България са доставени над 3000 леки автомобила от ГДР, като основната част от тях са от новия модел Trabant 601 S, за който се пише и говори от дълго време. Когато колите започват да пристигат в магазините на „Мототехника“ обаче, клиентите забелязват, че поне на външен вид те по нищо не се различават от своя архаичен като дизайн първообраз, лансиран през далечната 1964 година. Тогава е потърсено експертното становище на специалистите в бранша, които на страниците на специализираната преса успяват да разсеят всички съмнения и резерви около този нов автомобил.
Trabant 601 S е представен за първи път пред публика през есента на 1979 година на международния панаир в Лайпциг, а серийното му производство започва през януари 1980 г., когато е пусната нулева серия от 500 броя. Външно новият модел се различава по фаровете, които са с по-голям диаметър, и броните, чиято основна част е от пресована ламарина, като при модела De Luxe те са хромирани, а при другите изпълнения са боядисани в цвета на каросерията. В двата края са поставени пластмасови накрайници, а в десния край на задната броня е монтирана светлина за мъгла. Чистачките са оборудвани с нова по-ефективна система за задвижване и с електрическа помпа.

Окачването включва изцяло нови амортисьори IFA с трайност 100 000 километра, при които са неутрализирани специфичните хидравлични шумове при потегляне.
Промяната в съотношението на работната смес от масло и гориво от 1:33 на 1:5 налага цялостна преработка на изпускателния колектор. Тъй като отработените газове вече имат по-висока температура, това налага частична промяна на пътя на движението им, като същевременно са използвани по-топлоустойчиви материали и нови защитни покрития.

Спирачната система вече е двукръгова с два резервоара за спирачната течност и двоен спирачен цилиндър с второ бутало, чрез което се обособяват две отделни камери. При повреда в първия спирачен кръг „плуващото“ бутало автоматично повишава налягането във втората камера, с което се включва вторият спирачен кръг. Сред останалите нововъведения са подобрената електроинсталация и монтирането на предпазни колани.

Между 1971 и 1978 година у нас не се внасят почти никакви нови леки автомобили от ГДР (с някои незначителни изключения). Затова и идването на модернизирания Trabant 601 S се приема много положително и ентусиазирано от българските клиенти не само заради неговите технически нововъведения, но и заради възможността отново да притежават достъпен, непретенциозен и лесен за поддръжка автомобил.