43 години от интеграцията на ABS в камиони и автобуси Mercedes

0202
2024

Време на действието: края на януари 1981 г. Мястото: ледено летище зад полярния кръг. Повод: инженерен екип на Daimler-Benz AG тества първата в света готова за серийно производство антиблокираща спирачна система за камиони и автобуси.

Демонстрацията доказва с безусловен успех: ABS позволява превантивни маневри по време на аварийно спиране, поддържа безопасно камиони и на пистата при спиране върху неравномерна пътна настилка (с различни коефициенти на триене под лявото и дясното колело), и позволява значително подобрен контрол на ремаркета и полуремаркета в критични ситуации, благодарение на стабилността на влекача. ABS се предлага за тежкотоварни камиони, автобуси и междуградски автобуси на Mercedes-Benz от есента на 1981 г. и бързо се утвърждава като една от най-значимите системи за безопасност в историята на автомобилостроенето. Разработването на ABS представлява голямо предизвикателство, а пионерската роля в проектирането и въвеждането на тази система, както в много други случаи, така и тук, е дело на Daimler-Benz, заедно с неговия партньор в разработката, производителя на спирачки Wabco.

ABS поставя инженерите пред поредица от изключително трудни предизвикателства: различни конфигурации на осите, високо тегло, значителна разлика между собственото тегло и допустимото брутно тегло на превозното средство, разнообразие от комбинации на превозни средства и голям брой модели, поради различни дължини на междуосието и видове каросерии, което води до висока степен на сложност.

Използването на електроника е задължително, като заедно с ABS за първи път са въведени микрокомпютри за контрол на спирачната сила. Преди да получи зелена светлина за производство, антиблокиращата спирачна система за камиони и автобуси е тествана на общо разстояние от над 60 милиона километра, тъй като трябва да бъде гарантирана нейната надеждна работа при всякакви условия.

През 1981 г. Mercedes-Benz и производителят на спирачки Wabco представят антиблокираща спирачна система за търговски превозни средства, готова за серийно производство. Сред компонентите на ABS са електронният контролер с четири микрокомпютъра, полюсно колело, сензор за четири колела и четири магнитни контролни клапана

След внедряването си в търговски превозни средства през 1981 г., ABS предизвика поток от иновации за активна безопасност, с акцент върху спирачните системи. Шест години по-късно дебютира и електрохидравличната система ASR, която контролира въртящия момент върху задвижващите колела за поддържане на устойчиво движение или предотвратяване на буксуване върху хлъзгава настилка при потегляне или по време на движение. Казано накратко, ASR е антитезата на ABS по отношение на неговите контролни характеристики: докато ABS прецизно намалява спирачния натиск върху блокираното колело, ASR всъщност прави обратното, спирайки въртящото се колело, като по този начин не само значително подобрява сцеплението, но също така осигурява по-добра стабилност по отношение поддържане на посоката и сцепление с пътя при ускоряване и завой. ABS и ASR разчитат на сензори, които измерват оборотите на колелата, и споделят една и съща централна електронна система за управление.

През 1991 г. Mercedes-Benz O 404 става първият туристически автобус с дискови спирачки на всички колела. По това време ABS отдавна е част от стандартната спецификация. Четири години по-късно новият ван Mercedes-Benz Sprinter също е оборудван с дискови спирачки и ABS. От 1996 г. и новият камион за превоз на дълги разстояния Mercedes Benz Actros вече разполага с дискови спирачки на всяка ос, както и на осите на полуремаркето, а също така има и електронна система за разпределение на спирачното усилие, която отчита както полуремаркето, така и влекача.

Тези иновации възвестяват нова ера в спирачните системи за камиони и автобуси, без които съвременното автомобилостроене не би било същото.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин