2023
VW Golf успява да се наложи като хит още в първото си поколение – а през август 1983 дебютира втората генерация на модела. Golf II се превръща в герой на всекидневието, а най-мощните модификации GTI и особено Rallye вече са придобили култов статус. Макар че за малко не успява да достигне рекордните продажби на предшественика си, Golf II има много специално място в 50-годишната история на модела от компактния клас. Първоначално звездата на новия „автомобил на нацията или просто номер едно в Германия“, както го описва в рекламата си VW, не грейва ярко – защото приликата с „единичката“ е твърде голяма. И действително, дизайнерът на VW Херберт Шефер следва линиите на първия Golf, проектиран от Джорджо Джуджаро, но дължината на Golf II е увеличена с впечатляващите 17 сантиметра до 3,98 метра, а междуосието достига 2,48 метра, което за времето си е на нивото на средния клас.
Именно с междуосието си обновеният Golf се доближава до тогавашния флагман VW Passat (B2), а конкуренцията от страна на Opel (Kadett), Ford (Escort), Fiat (Ritmo), Renault (11) остава далеч назад. Но какво прави Golf II толкова специален на фона на другите седем поколения на модела до момента? Разнообразието от модификации е безпрецедентно голямо за 80-те години – ако търсите спортна машина, можете да избирате измежду GTI и G60 Kompressor, има пъргави дизелови изпълнения, бензинови с катализатор, култова офроуд модификация със задвижване на четирите колела в лицето на Golf Country, електрически CityStromer, рекордьор на планинското изкачване „Пайкс Пийк“ – както и ръбестата Jetta в ролята на истински „народен автомобил“ за цял Китай.
Но ако се огледате по пътищата дори и днес, бързо ще установите, че всъщност легендарната здравина е това, което подчертава статуса на модела от Волфсбург като неразрушим. На практика той успява да надживее всичките си конкуренти – преди всичко заради добрата защита срещу ръждата, в плен на която загиват повечето Golf I. За второто поколение на своя най-важен модел Volkswagen инвестира в безпрецедентно за времето си качество. Кухините на Golf II са буквално „наводнени“ с горещ восък, до такава степен, че този восък изтича от дренажните отвори във вратите и капака на багажника цели десетилетия по-късно. Някои двигатели – най-вече икономичният дизел и новият 1,8-литров бензинов мотор –имаха потенциала да навъртат по милион километра. Когато първият Golf II беше получил правото на регистрация като исторически за Германия, дори почитателите на олдтаймери не могат да повярват, че модел, от който 450 000 бройки все още се движат по пътищата на Германия, вече е ретро! От друга страна, цяло поколение германци имат лични спомени с Golf номер 2, от който са произведени 6,3 милиона екземпляра.
Този модел на Volkswagen е първата любима кола на обединена Германия. Golf II дебютира преди 40 години, когато Microsoft изненадва всички с Windows 1.0, а Motorola – с първия мобилен телефон. Но хората не могат да предвидят, че политическата промяна в ГДР ще дойде само шест години по-късно, в резултат на което двете части на Германия ще бъдат обединени. При това VW Golf II се произвежда в Цвикау (Мозел) – там, откъдето идва и най-масовият автомобил на ГДР – Trabant. Днес същият завод е ключов за производството на електромобилите VW.
Тогавашният изпълнителен директор на VW Карл Хан, родом от Кемниц, вярва в потенциала на известната с автомобилното производство локация в Саксония. Хан си поставя за цел да бетонира позицията на VW като номер едно в Европа – и Golf II е натоварен именно с тази задача. Хан успява да наложи бранда и в Китай, където през 1983 започва местното производство на VW Santana, един от най-масовите модели, дали мобилност на Поднебесната империя. От друга страна, Jetta, версията на Golf с багажник, изобщо не примамва много клиенти в родината си, където купувачите предпочитат традиционния хечбек с три или пет врати.
Превозвач за цялото семейство, изминаващ много километри партньор на търговски представител, „наточен“ GTI или състезателна машина, учебен, полицейски, част от флотилията на „Бърза помощ“ или пионер на устойчивата мобилност – Golf II има безброй много лица. Той можеше да бъде поръчан със сваляща оборотите трансмисия 4+E (от 1983 г.), като икономичен GTD турбодизел с GTI „одежди“ (от 1984 г.), с първия германски инжекцион с 3-пътен катализатор (от 1984 г.), а накрая – дори с електромотор (1989): експерименталният Golf Hybrid комбинира дизелово и електрическо задвижване, а произведеният в ограничена серия CityStromer използва 3-фазен електродвигател, който ускорява този изцяло електрически Golf до максимална скорост 100 км/ч.
Докато агрегатите с вътрешно горене варираха от 1,3-литров бензинов с мощност 40 кВт/55 к.с. до 1,8-литровия GTI 16V със 102 кВт/139 к.с., дизелите бяха само 1,6-литрови – атмосферен с 40 кВт/54 к.с. до известния GTD турбодизел с визията на GTI и 59 кВт/80 к.с. Вторият вариант беше известен не само с ниския си разход от 4,1 литра, но и с пъргавината си. Немалко хора обичаха да експериментират – и да „хранят“ дизеловите си Golf-oве с отработено олио.
Продължете на следващата страница