40 години „Baby Benz“

2511
2022

Първият компактен модел в следвоенната гама на Mercedes-Benz (с вътрешнофирмено обозначение W201) е пуснат на пазара през декември 1982 г. Оттогава досега ни делят точно 40 години и затова е наистина изумително, как тази кола все още изглежда толкова модерна, толкова стилна и продължава да бъде толкова често срещана по пътищата. Всъщност основната цел на проекта, чиято разработка започва в разгара на петролните кризи от средата на 70-те години, е точно такава. W201 трябва да има всичко, характерно за по-големите фирмени модели, само че в по-малък пакет. При проектирането на брилянтния малък седан не са позволени никакви компромиси. Още през 1974 г. тогавашният член на Борда на директорите на Mercedes-Benz Проф. Ханс Шеренберг казва: „Това трябва да е типичен Mercedes-Benz. Така че не можем да правим твърде много компромиси по отношение на културата на шофиране, безопасността и утвърдените характеристики на Mercedes-Benz.“

Началото е поставено през 1978 г., когато една от старите фабрики на бившата автомобилна компания Borgward в Бремен, е изцяло преустроена и оборудвана за производството на W201. За времето си това е най-голямата единична инвестиция, правена някога от Daimler Benz AG на обща стойност на 1,4 милиарда германски марки – ето колко сериозно е бил приет проектът 190. През 80-те и 90-те години там са направени повече от един милион бройки, а днес на същото място продължава да произвежда актуалната C-класа.

Освен със своята модерна външност, безупречно качество и редица иновативни технологии, моделът се отличава и с най-ниският в цялата тогавашна гама коефициент на въздушно съпротивление от 0,34. Манията за създаване на по-лек, по-малък, по-икономичен и по-ефективен автомобил означава и драстично редуциране на собственото тегло, което в случая е само 1080 кг, стотици по-малко от всеки друг Mercedes с четири врати. Огромните ползи от ниската маса, за които толкова много се говори днес, несъмнено са били сред основните приоритети и в началото на 80-те години.

Дизайнът на 190 е дело на големия стилист Бруно Сако, който се съобразява с максимата на Петер Пфайфер, че „Baby-Benz трябва да изглежда като истински Mercedes-Benz, но не и като умалена S-класа.“

W201 стартира с два 2.0-литрови двигателя М102 от 90 и 122 к.с. (аналогични с тези на W123, като вторият е с директно впръскване на гориво). След това се присъединява и дизел от 72 к.с. (!), както и редови шестак 2.6 от 160 к.с.

Първият компактен Mercedes-Benz е толкова добре изработен, толкова стилен и толкова революционен за имиджа на марката, че успява да привлече изцяло нова аудитория, което важи и за съвременните ценители на непреходната класика.

Днес обаче се оказва се че дълголетието, издръжливостта и блестящата спортна кариера правят притежаването на 190 доста по-скъпо удоволствие отпреди. Има разбира се и достъпни екземпляри, но в момента един добре възстановен 2.5-16 от 1989 г. може да се купи за не по-малко от 60 хиляди лева. Какво ли ще бъде след още 40 години?

190 E 2.5-16 Evolution II Rennsport-Tourenwagen der Baureihe 201. Mit diesem Typ gewinnt Klaus Ludwig die Fahrerwertung der Deutschen Tourenwagen-Meisterschaft 1992. Exterieuraufnahme von links vorn. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: a2002f6881) 190 E 2.5-16 Evolution II racing touring car of the 201 series. With this model, Klaus Ludwig won the drivers’ championship in the 1992 German Touring Car Championship. Exterior shot from left front. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archives: a2002f6881)

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин