40 години от свирепата катастрофа на Ники Лауда


1
авг.
2016

Изминаха 40 години от онзи незабравим първи август на Нюрбургринг. По-възрастните почитатели на Формула 1 завинаги ще помнят датата, която остава повратен момент в живота на гениалния пилот Ники Лауда. На Зеления ад в рамките на Голямата награда на Германия австриецът рискува живота си – но за щастие не един от онези 131 пилоти, които загубват живота си на знаменитото трасе.

Лошо предчувствие

Преди старта Лауда предлага състезанието да бъде отменено заради дъжда, който е направил пистата много хлъзгава. Другите пилоти обаче не оценяват риска и отхвърлят предложението на австриеца. Щом светва зеленият сигнал, всички започват надпреварата с „мокри“ гуми. Нюрбургринг обаче изсъхва много бързо и още на втория тур пилотите са принудени да изберат гуми за суха настилка. Лауда губи контрола над своето Ferrari на бързия ляв завой Бергверк, удря се в стената, а после върху болида му налита и Surtees-ът на Брет.

За нещастие в тази опасна зона на пистата не е имало маршали. Така първа помощ Лауда получава от другите пилоти, които първи идват на мястото на инцидента. Без смелите действия на Артуро Мерцарио, Брет Лънгър и Гай Едуардс днес австриецът нямаше да може да „строява“ Хамилтън и Розберг. Лауда се измъква жив от ламарините, но получава множество сериозни изгарания по лицето и тялото, след като е останал обгърнат от пламъците в продължение на 55 секунди при температура 800 градуса. Каската на пилота е спукана, а дробовете му са пълни с токсични газове, които той поглъща. Часове наред легендата от Формула 1 се бори за живота си, а през цялото време до него в болницата свещеник се моли Лауда да оцелее.

Само 42 дни след инцидента, прекарани в мъжка борба, пилотът се връща по трасетата, като печели четвърто място в Гран При на Италия. Лауда успява да запази лидерството си в шампионата до последното състезание на пистата „Фуджи“ в Япония. Там обаче австриецът решава, че не си заслужава да рискува живота си в проливния дъжд и прекратява участието си само след две обиколки. Така шампион само с една точка преднина става Джеймс Хънт. Именно борбата между Хънт и Лауда е в основата на прекрасния екшън „С пълна газ“, заснет няколко десетилетия по-късно.

Още по темата

Card image cap
Peugeot разкри новото си оръжие за Дакар

13
сеп.
2016

Новият 3008 DKR разполага с климатик – за радост на състезателите!

Card image cap
Димитър Илиев стана доцент

22
апр.
2016

8-кратният рали шампион на България получи одобрението на комисията от НСА

Card image cap
i20 R5 дебютира на рали „Ипър“

20
юни
2016

Шефът на отборите на Hyundai Motorsport Мишел Нандан гледа напред към състезанието този уикенд

Card image cap

В последния брой:

Архив >