40 години от премиерата на Nissan в България

0401
2024

Въпреки че точно преди 60 години, сравнително близо до нас, в гръцкия град Волос, е открито едно от първите официални търговски представителства на Datsun и Nissan в Европа, по онова време японските автомобили все още са далечна и непозната азиатска екзотика сред българските автолюбители. Положението не се променя особено и с инцидентните появи по нашите пътища на почти неизвестни марки като Prince Skyline (управляван от японския екипаж Нагашима – Кòга по време на второто издание на международното рали Лиеж-София-Лиеж от 1962 г.), показването на Toyota Corona на Пловдивския панаир през 1967 г. или доставката на Mazda R100 с роторeн двигател за експериментални изследвания в НИПКИДА през 1971 г.

Васил Василев на високопланинското скоростно състезание „Витоша“ през 1975 г. (архив на Христо Бабачев)

За по-сериозен интерес към японското автомобилостроене може да се говори едва към средата на 70-те години, когато у нас е внесен първият Datsun 240Z. Легендарното купе е използвано само за състезания, а неговият дебютен старт е по време на петото издание на нашето най-авторитетно международно рали „Златни пясъци“ през юни 1974 г. Екипажът на Васил Василев с навигатор Иван Иванов под № 8 не успява да завърши, но през следващите години автомобилът има и няколко относително успешни изяви, както у нас (на скоростната високопланинска надпревара „Витоша“ през 1975 г.), така и в чужбина, включително и на престижния „Райд Полски”.

Радослав Петков на рали „Златни пясъци“ през 1984 г. с Nissan 240 RS под № 7 (архив на Радослав Петков)

Най-известният български екипаж, прославил марката у нас и в чужбина още в средата на 80-те години, е този на вече покойния Радослав Петков и Николай Мончев. След 1984 г. двамата започват да се състезават с Nissan 240 RS, един от най-интересните и редки за на­шата страна автомобили.

„Тогава не питаха състезатели­те какъв автомобил предпочитат. Просто търговците в София така решиха. Купиха директно от Япония два автомобила – един за състеза­ния и един тренировъчен. Макар че имаха вид на рали автомобили, отвъ­тре си бяха съвсем обикновени. То­гава специалните рали-автомобили в Европа струваха не по-малко от 100 000 долара, а нашите два стру­ваха общо 60 000 долара. Платиха и още 60 000 долара за части. С Николай Мончев се състе­завахме до 1986 г. Тогава ми беше и последното рали и след това се от­казах.“ След това нисанът отива при Валери Великов.

Щандът на Nissan на Пловдивския панаир през 1983 г. На преден план – новият Nissan Cherry, аналогичен с Alfa Romeo Arna (Държавен архив – Пловдив)

Първото участие на Nissan на Пловдивския панаир е осъществено точно преди 40 години – още през далечната 1983 г., но свободният достъп на индивидуални клиенти до японската марка става възможен едва през 1991 г. Първото частно представителство, което предлага доставката на Nissan и още няколко марки леки автомобили на нашия пазар, без да е официален вносител, съществува сравнително кратко, но взима участие в първия автомобилен салон след демократичните промени, проведен през октомври 1991 г. в НДК. Съвсем скоро след това свой шоурум открива и първият оторизиран представител на марката, „Нисан България“ ООД, който започва дейността си през март 1992 г., а първият президент на фирмата е Димитър Димитров. На първото си участие в Пловдив през 1983 г. Nissan показва някои от най-популярните си серийни модели, в това число Sunny и Cherry, аналогичен с италианската Alfa Romeo Arna. Интересно е да се отбележи обаче, че през 1984 г., когато марката става особено известна в нашите спортни среди, Nissan решава да добави към своята експозиция в Пловдив и един състезателен 240 RS, подобен на този, с който се състезава Радослав Петков.

Състезателен Nissan, показан на фирмения щанд на Пловдивския панаир през 1984 г., различен от този, пилотиран от Радослав Петков (Държавен архив – Пловдив)

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин