40 години от дебюта на Ford Sierra

0710
2022

Предисторията на Sierra датира от 1978 г., когато Ford Europe започва разработката на изцяло нов автомобил от среден клас, наследник на Cortina и Taunus. През 1981 г. Ford официално оповестява предстоящата премиера на модела, който освен с модерната си визия се различава и с новото си търговско название. Така двете легендарни имена на неговите предшественици завинаги отиват в историята след 43 години и девет поколения за Taunus и 20 години и пет поколения за Cortina. Специфичният дизайн на Ford Sierra, проектиран от Уве Бансен, Робърт Луц и Патрик лe Кемен, се отличава със своята перфектна аеродинамика, осигуряваща изключително нисък коефициент на аеродинамично съпротивление от 0,34, което е значително постижение спрямо неговите предшественици.

Sierra дебютира през октомври 1982 г. на автомобилното изложение в Бирмингам, а скоро след това е показан и на Парижкия автосалон. Поради своя авангарден имидж и липсата на версия седан, той е приет резервирано от по-консервативните купувачи във Великобритания и първоначално продажбите на Острова вървят трудно, още повече, че по същото време последните серии на Cortina започват да се продават с огромни отстъпки. В Западна Германия обаче той се оказва изключително популярен още от самото начало и в рамките на няколко месеца след пускането му на пазара, продажбите надхвърлят три пъти тези на Taunus.

На по-късен етап от кариерата на Sierra футуристичният стил започва да се отплаща и десет години след представянето си, моделът продължава да изглежда все така актуално на фона на основните си конкуренти. Най-значимите промени са направени през есента на 1987 г. с цялостен фейслифт и добавяне на седан с 4 врати към моделната гама. Въпреки първоначалния скептицизъм, през най-добрия период от съществуването си Sierra се нарежда на второ място по продажби във Великобритания – през 1983, 1988 и 1989 г., когато са реализирани повече от 175 000 екземпляра. За разлика от авангардния дизайн, в концепцията на автомобила са запазени същите двигатели и трансмисии от Cortina/Taunus, използвани за първи път още през 1970 г., както и консервативното задвижване на задните колела.

Въпреки това са направени и много подобрения, например електронно запалване, монтаж на по-ефективни карбуратори, опция за впръскване на гориво, както и 5-степенна трансмисия. По същото време аналогично позиционираните модели на повечето конкурентни фирми вече са с предно задвижване, но според Ford запазването на архаичната конфигурация е било необходимо, за да може да продължи използването на успешните двигатели V6. Истината е, че поради острата нужда от икономии, предприети през 80-те години, Ford не може да си позволи да направи инвестиция, която би позволила на инженерите да вървят в крак с времето. Известна новост в гамата на Sierra е въвеждането на дизелов двигател, въпреки че самият той изобщо не е нов. По стара традиция от времето на Granada, Ford използва френски двигатели Indenor, които са проектирани от Peugeot още през 50-те години на миналия век. Но докато Granada се предлага с дизели от 1,9, 2,1 и 2,5 литра, агрегатът на Sierra има работен обем от 2,3 литра, като през 1989 г. е заменен с изцяло нов 1,8-литров турбодизел, разработен от Ford.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин