Ретро » 40 години от дебюта на Ford Sierra

40 години от дебюта на Ford Sierra

0710
2022

Предисторията на Sierra датира от 1978 г., когато Ford Europe започва разработката на изцяло нов автомобил от среден клас, наследник на Cortina и Taunus. През 1981 г. Ford официално оповестява предстоящата премиера на модела, който освен с модерната си визия се различава и с новото си търговско название. Така двете легендарни имена на неговите предшественици завинаги отиват в историята след 43 години и девет поколения за Taunus и 20 години и пет поколения за Cortina. Специфичният дизайн на Ford Sierra, проектиран от Уве Бансен, Робърт Луц и Патрик лe Кемен, се отличава със своята перфектна аеродинамика, осигуряваща изключително нисък коефициент на аеродинамично съпротивление от 0,34, което е значително постижение спрямо неговите предшественици.

Sierra дебютира през октомври 1982 г. на автомобилното изложение в Бирмингам, а скоро след това е показан и на Парижкия автосалон. Поради своя авангарден имидж и липсата на версия седан, той е приет резервирано от по-консервативните купувачи във Великобритания и първоначално продажбите на Острова вървят трудно, още повече, че по същото време последните серии на Cortina започват да се продават с огромни отстъпки. В Западна Германия обаче той се оказва изключително популярен още от самото начало и в рамките на няколко месеца след пускането му на пазара, продажбите надхвърлят три пъти тези на Taunus.

На по-късен етап от кариерата на Sierra футуристичният стил започва да се отплаща и десет години след представянето си, моделът продължава да изглежда все така актуално на фона на основните си конкуренти. Най-значимите промени са направени през есента на 1987 г. с цялостен фейслифт и добавяне на седан с 4 врати към моделната гама. Въпреки първоначалния скептицизъм, през най-добрия период от съществуването си Sierra се нарежда на второ място по продажби във Великобритания – през 1983, 1988 и 1989 г., когато са реализирани повече от 175 000 екземпляра. За разлика от авангардния дизайн, в концепцията на автомобила са запазени същите двигатели и трансмисии от Cortina/Taunus, използвани за първи път още през 1970 г., както и консервативното задвижване на задните колела.

Въпреки това са направени и много подобрения, например електронно запалване, монтаж на по-ефективни карбуратори, опция за впръскване на гориво, както и 5-степенна трансмисия. По същото време аналогично позиционираните модели на повечето конкурентни фирми вече са с предно задвижване, но според Ford запазването на архаичната конфигурация е било необходимо, за да може да продължи използването на успешните двигатели V6. Истината е, че поради острата нужда от икономии, предприети през 80-те години, Ford не може да си позволи да направи инвестиция, която би позволила на инженерите да вървят в крак с времето. Известна новост в гамата на Sierra е въвеждането на дизелов двигател, въпреки че самият той изобщо не е нов. По стара традиция от времето на Granada, Ford използва френски двигатели Indenor, които са проектирани от Peugeot още през 50-те години на миналия век. Но докато Granada се предлага с дизели от 1,9, 2,1 и 2,5 литра, агрегатът на Sierra има работен обем от 2,3 литра, като през 1989 г. е заменен с изцяло нов 1,8-литров турбодизел, разработен от Ford.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин