4х4-системата на Volkswagen: непрестанно усъвършенстване още от 1984 г.


17
февр.
2021

Системата за двойно предаване 4MOTION на Volkswagen е доказала своите възможности технология с много различни силни страни. Актуалните екстремни метеорологични условия предоставят добър повод и идеална възможност да се запознаете по-задълбочено с тези предимства и да хвърлите кратък поглед назад в историята на двойното предаване.

Volkswagen T-Roc

Фантастични снежни пейзажи в цяла Европа и температури доста под нулата. Истинска зимна приказка, но на пътя тези условия изправят водачите и автомобилите пред много специални и нерядко тежки предизвикателства. В продължение на десетилетия на помощ в такива случаи идват системите за задвижване на четирите колела, които предотвратяват буксуването на колелата и подобряват сцеплението съз заснежената и заледена настилка.

През 1984 година Volkswagen представи на пазара един изцяло нов продукт в лицето на Passat Variant GT syncro, оборудван с едноименната система за двойно предаване. От този момент нататък моделите на Volkswagen с четири задвижващи колела поемат ролята на своеобразни крайъгълни камъни в моделната гама на марката. Междувременно инженерите на Volkswagen не престават и за миг да усъвършенстват технологиите в тези системи. През 1996 година името „syncro“ е заменено с „4MOTION“, а в днешно време двойното предаване в моделите 4MOTION е неразривно свързано с авангардните асистиращи системи и предлага по-добра и по-ефективна работа откогато и да било преди. От тази гледна точка няма нищо чудно във факта, че моделите със задвижване на всички колела са търсени не само от любителите на зимните спортове.

“Произвеждаме автомобили с със система за двойно предаване в продължение на почти 40 години”

посочва Томас Улбрих, отговорният за технологичното развитие член на управителния съвет на Volkswagen Леки автомобили. “Благодарение на нашата последователна развойна дейност и систематичното развитие на технологията, ние сме в състояние да предложим моделите със система за двойно предаване на много привлекателна цена. В резултат на това, огромен брой наши клиенти получават възможността да се възползват от предимствата на задвижването на четирите колела, което на свой ред има значителен принос по отношение на пътната безопасност и удоволствието от шофирането.”

Volkswagen Passat Variant GT syncro (1984)

Версии със система 4MOTION се предлагат в почти всички моделни линии на марката Volkswagen. Въпреки че двойното предаване подобрява сцеплението и динамичните характеристики на пътя при всякакви метеорологични условия, през зимните месеци ще срещнете най-много автомобили Volkswagen 4MOTION на местата, в които снегът, студът и сложните пътни условия са част от ежедневието. Задвижването на четирите колела обаче има смисъл и е от полза не само в заснежените планински райони или при преодоляването на екстремни офроуд терени. Тази технология подобрява сцеплението и динамиката на шофиране на почти всеки терен и пътна настилка и по този начин се грижи за осигуряването на оптимална връзка между автомобила и пътя. Нещо повече – всички модели на  Volkswagen, оборудвани със система за задвижване на четирите колела, са изключително подходящи за теглене на различни видове прикачни товари и това качество ги прави идеални и предпочитани спътници за собствениците на лодки, ремаркета за превоз на коне или каравани.

Четири е повече от две – как работи системата 4MOTION

Интелигентната система за двойно предаване 4MOTION задейства:

  • колелата на предния и на задния мост
  • в зависимост от вида на терена
  • в рамките на едва няколко хилядни от секундата.

По този начин системата предотвратява ефективно загубата на сцепление и буксуването на колелата и спомага за осигуряването на оптимално сцепление и тяга за модела на Volkswagen.

Volkswagen предлага различни варианти на системата за двойно предаване 4MOTION. Най-често срещаната версия е системата с електронно управляван многодисков съединител, която се използва при моделите с напречно разположен двигател (като T-Roc, Tiguan, Passat01, Arteon и други). В нормални условия при тази система задвижващи са предимно колелата на предния мост. Ако сензорите на електронното управление на системата установят загуба на сцепление, то подава незабавна команда за включване и на задното предаване. На практика този процес протича толкова бързо и плавно, че водачът не го усеща по никакъв начин – освен чрез подобреното поведение на пътя вследствие от действието на системата 4MOTION, разбира се. А тъй като при добри пътни условия се използват само колелата на предния мост, тези модели са и много икономични.

Надежден спътник при пътуване върху заледени и заснежени пътища – моделът Touareg с включена в стандартното оборудване система за двойно предаване 4MOTION.

Стандартното оборудване на третото поколение на Touareg включва и система за постоянно двойно предаване 4MOTION. Задвижването на всички колела е съчетано с осемстепенна автоматична трансмисия с изцяло електронно управление (превключване на предавките „Shift by Wire“), с дисплей за предавките на скоростния лост и на екрана на блока на контролните прибори зад волана. При 4MOTION в Touareg блокировката на централния диференциал с асиметрично динамично разпределение на въртящия момент действа като разпределителна кутия на въртящия момент между предния и задния мост – до 70% от него може да се предаде на предните колела, а към задните може да се изпрати до 80% от тягата.

4MOTION Active Control – индивидуални профили за движение по всякакъв вид терен

Touareg и версиите с двойно предаване на T-Roc, Tiguan и Tiguan Allspace предлагат на водача и възможност за избор на индивидуални профили на шофиране в зависимост от вида на терена и настилката. Това става с лекота с помощта на превключвателя с въртене и натискане 4MOTION Active Control, разположен на централната конзола зад скоростния лост. Многофункционалният и много интуитивен за употреба прибор контролира работата на различните функции на системата за двойно предаване, а с нея и съответните профили на шофиране. Водачът може да го използва за активиране на четири основни профила и различни подменюта. При завъртане на превключвателя наляво се осигурява достъп до двата профила за движение по твърда настилка „Street” и „Snow”, а  завъртането надясно води до двата офроуд профила „Offroad” (автоматична настройка на параметрите за движение без път) и „Offroad Individual” (гъвкави настройки).

Въртящият се превключвател на 4MOTION Active Control

Напълно естествено, настройките, направени чрез 4MOTION Active Control в рамките на секунди оказват влияние и върху работата на всички асистиращи системи, които имат отношение към стабилността и динамиката на автомобила в конкретната ситуация. Профилите на шофиране „Comfort”, „Normal”, „Sport”, „Eco” и „Individual”, също се избират чрез 4MOTION Active Control и се използват за настройка на индивидуалните предпочитания на водача по отношение на работните параметри на двигателя, автоматичната трансмисия, климатизацията на купето и реакциите на електромеханичното сервоуправление.

Системата за двойно предаване 4MOTION осигурява много предимства

Централният управляващ модул на системата следи постоянно динамичните параметри на поведението на автомобила, както и оборотите и сцеплението на отделните колела и благодарение на светкавично бързите си реакции разпределя интелигентно въртящия момент. Това води до следните ползи:

  • По-добро сцепление
  • Отлично поведение на пътя
  • Оптимално управление на силовия тракт – например при завиване. режим на движение с висиоки обороти или при теглене на прикачен товар
  • Оптимален баланс на тягата между предния и задния мост
  • Максимална стабилност както на пътя, така и извън него
Ново измерение на динамиката на пътя – система 4MOTION с функция R-Performance torque vectoring в новия Golf R

Ново измерение на динамиката на пътя – система 4MOTION с функция R-Performance torque vectoring в новия Golf R

Наред с неблагоприятните метеорологични условия и терените с нестабилна и лоша настилка, системата за двойно предаване 4MOTION е неизменен атрибут и на спортните модели с високи динамични качества на марката Volkswagen. Най-ярките примери в тази насока са новите Golf R02, Tiguan R03, Arteon R04 и Arteon R Shooting Brake05 – те се предлагат с нова високотехнологична система за задвижване на всички колела с функция за селективно управление на въртящия момент между колелата на задния мост, известна като 4MOTION с R-Performance Torque Vectoring. Името е дълги и звучи сложно, но функцията е наистина вълнуващо нововъведение в гамата на марката – при него механизмът на задния мост разпределя въртящия момент не само между предния и задния мост, но и между двете задни колела. Това означава, че в завой до 100% от тягата може да бъде насочена към външното за завоя колело, което дава забележителни предимства по отношение на динамиката на автомобила в завой.

За първи път в световната автоиндустрия, чрез Vehicle Dynamics Manager системата за двойно предаване използва мрежова свързаност с другите системи за контрол на работата на ходовата част като електронните блокировки на диференциалите (XDS) и адаптивно управление на окачването DCC. Благодарение на тази тясна интеграция на различните системи, новите R-модели предлагат оптимални характеристики по отношение на сцеплението с пътя, демонстрират неутрално управление с възможно най-висока степен на прецизност, максимална пъргавина и не на последно място – максимално удоволствие от шофирането.

Още по темата

Бюлетин

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >