Какъв е смисълът от 4х4-кемпер в нашата задушена от ограничения Европа, където пред почти всеки черен път има поне един забранителен знак? Или просто се борим със завистта на съседа, който се бори за сцепление с безпомощното предно задвижване на своето Ducato в опита си да паркира върху мократа трева, където Hymer ML-I 580 4×4 се чувства съвсем спокойно? Или просто имате желание да се движите спокойно по заснежени проходи… или песъчливи пътища до самотни плажове. Всичко това е възможно с първия интегриран кемпер с двойно задвижване и електронна система за контрол на сцеплението в класа между 3,5 и 4,2 тона, достъпен в две дължини – 6,99 или 7,80 м. База, както и при нормалния ML-I, е Mercedes Sprinter 313 CDI 4х4 (129 к.с.) с 4х4. Той освен по-висока цена има и увеличено със 170 килограма тегло (вкл. удължена база) – така ще ви се наложи да имате СУМПС кат. С и да спазвате ограниченията на скоростта от 80/100 км/ч.
На офроуд машината лесно застава „по корем“
Как се управлява: прави впечатление на „по-твърд“ от обикновен Sprinter. От Hymer са монтирали по-твърди пружини, за да бъде машината с по-висок център на тежестта достатъчно стабилна в завоите. При преминаване през неравности окачването трополи доста шумно, но на гладка настилка колата се държи наистина спокойно. Гумите с едра шарка (доплащане: 3600 лв.) свирят при скорост над 80 км/ч, не създават усещане за стабилност и удължават спирачния път. Ето защо и ограничението на скоростта не е проблем – „комфортната зона“ за водача прекъсва при 100 км/ч. Затова е по-добре да запазите серийните гуми, в крайна сметка този Hymer не е офроудър – за спокойното придвижване по пресечени терени му пречат дългият заден надвес и „коремът“, върху който машината често има опасност да остане.
Hymer изпълнява очакванията за високо качество
Кемперът определено отговаря на очакваното от Hymer високо качество на изработката. Декоративните елементи от крушово дърво в интериора са серийни, както и „благородните“ облицовки и нетракащата надстройка. Чекмеджетата в кухненската част са с меко покритие отвътре, 142-литров хладилник осигурява студени напитки, а отоплението на арматурното табло гарантира, че на гърбa няма да ви бъде студено, докато седнали на въртящите се кресла гледат някой филм върху плоския екран (2400 лв.). Критика? Има – гардеробът е малък, а пространството над главата при високите легла отзад е доста оскъдно. Това е цената, която водачът на ML-I плаща, за да разполага с един от най-големите товарни отсеци в клас. Той издържа на тегло 450 кг, а качването на багажа е улеснено благодарение на големите отвори. Дали за този кръг клиенти остава рентабилна и поръчката на двойно задвижване, остава отворен въпрос. Защото ML-I е по-комфортен, по-лек и достатъчно сигурен и без него – а сцеплението дори и за версията със задно задвижване е добро благодарение на теглото на надстройката.
Технически данни | |
Моторизация | Mercedes Sprinter 316 CDI |
Двигател/тип/цил./разположение | 4-цил. турбодизел/отпред надл. |
Работен обем | 2143 куб.см |
кВт (к.с.) при об/мин | 120 (163) при 3800 |
Нм при об/мин | 360 при 1400 |
Макс. скорост | 135 км/ч |
Трансмисия | 5-степ. автоматична |
Задвижване | 4х4, part-time |
Спирачки предни/задни | дискови/дискови |
Гуми на тестовия автомобил | BF Goodrich All Terrain |
Размер гуми | 245/75 R 16 |
Размер на резервоара/тип гориво | 100 л/дизел |
Прикачен това със/без спирачки | 2000 кг/750 кг |
Дължина/широчина/височина | 6990/2220/2985 мм |
Междуосие | 3665 мм |
Материал външна облицовка стена/задница/покрив/под | Ал./ал./ал./стъклопласт |
Изолация стена/задница/покрив/под | Полиуретан/ПУ/ПУ/стириопор |
Дебелина стена/задница/покрив/под | 35/35/35/46 мм |
Прозорци | 4 |
Капаци на покрива | 4 |
Макс. вътр. височина/широчина | 1979/1960 мм |
Размери легло отпред (Д х В) | 1490 x 1850 мм |
Размери легло средно (Д х В) | – |
Размери легло отзад (Д х В) | 1920 x 770/1860 x 770 мм |
Печка | 3 газови котлона |
Хладилник/камера | 142/15 л |
Модел тоалетна | касетъчна, Thetford, 19,3 л |
Места за седалки/с 3-точкови колани | 4 |
Отопление | газ, Truma Combi 6 |
Контакти 12/230 V | 1/4 |
Светлини | 23+6 амбиентни/LED |
Акумулатор | 95 Ач AGM |
Резервоар за прясна вода | 120 л |
Резервоар за отпадни води | 100 л |
Газови бутилки | 2×11 кг |
Базова цена (с базов двигател) | 179 900 лв. |
Цена на тестовия автомобил | 201 090 лв. |
Извод
ML-I 4×4 е много изпипан. Но ако не сте в постоянна борба за сцепление, ще се справите и с по-евтината и по-комфортна модификация със задно задвижване. А ако случайно с нея се „закопате“ някъде, ще ви излезе по-евтино да платите на някой тракторист за изтегляне.