2024
На 12 май 1989 г.за първи път през България преминава транс-европейското рали за стари автомобили по маршрут Брюксел – Истанбул, организирано от английския ентусиаст Керисън Пел Стивънс. Съорганизатори от българска страна са Ту¬ристическа агенция „Шипка“, БФАС и КАТ-СГУ.В ретро-маратона, който няма състезателен харак¬тер участват редица интересни и екзотични за нашите ширини марки, като Sunbeam от 1926 г., Buick от 1928 г., Pontiac от 1930 г., Lagonda от 1931 г., MG от 1937 г. и други.
„Удоволствието не е много евтино“, пише в. „Авто мото“.„Колата на Хиликър Регнер от Холандия, на¬пример, Понтиак 6 от 1930 г., не е била от най-скъпите, а в момента струва око¬ло 20 хил. щатски долара. Господин Хитчънс от Белгия е притежател на пет ста¬ри автомобила, които са в движение и са регистрирани. Той сподели, че в него¬вата страна все повече хора се занима¬ват с това хоби – да реставрират стари автомобили.
Ако всяка година се организира в гра¬ниците на страната ни поне едно подоб¬но рали, а не само инцидентни паради, биха се намерили желаещи. Пък и ат¬ракцията би събрала много зрители в градовете, през които ще премине мар¬шрутът.“
Атрактивното събитие, което предизвиква много голям интерес със сигурност е допринесло в някаква степен за възраждане на сравнително кратко просъществувалата традиция на ретро-парадите, прекъсната през 1974 г.И това наистина се случва само месец по-късно. На 17 юни1989 г. няколко десетки ретро-автомобила се събират на паркинга срещу НДК (където днес се намира хотел „Хилтън“).Събитието, както уточнява в. „Авто мото“ „не беше само сантиментална манифестация, връщане към миналото, когато автомобилът започваше триум¬фалното си нашествие. Това беше похвала и признател¬ност към ония грижовни стопани, които с цената на много усилия успяват да съхранят и вдъхват живот на тези мал¬ко чудновати машини.
Организирано от държавната фирма „Мототехника“, ЦС на СБА, Националния политехнически музей и редак¬ция „Хора, пътища, автомобили“ на Българското радио, ретро-ралито събра 30 автомобила от цялата страна, про¬изведени до 1940 г (най-старият – от 1909 г.). Всички лъснати като за празник, сменили много собственици, две трети от автомобилите бяха с оригиналните си двига¬тели. Нямаше характерното свистене на гуми при изпъл¬ненията на изпитванията за майсторско управляване на автомобил, но имаше много настроение.
Празникът отмина, вероятно ще има и нови срещи, но празникът постави и някои въпроси за бъдещето на тези автомобили.“
Така след период на прекалено дълго отлагане, неяснота и едно неоползотворено десетилетие, тези въпроси в крайна сметка намират своето решение. Първата крачка към обособяване на нашата ретро общност е направена още през есента на 1989 г., а през декември е учреден първият в историята на България легитимен клуб на собствениците на исторически автомобили – Български автомобилен клуб „Ретро“. През 1990 г. клубът организира своя първи ретро парад, който е проведен в първата събота след Спасовден, определен като патронен празник на шофьорската гилдия преди повече от 100 години. Оттогава до днес най-голямото ежегодно събиране на ретролюбителите в София се провежда винаги на този ден.
Снимки: Виктор Андреев, Иван Минков



