2023
4-цилиндров мотор в Porsche Macan? Звучи скучно! Speedart имат някои идеи, с които са направили базовия вариант по-бърз. Тествахме го.
Базовият вариант на Porsche Macan е всичко друго, но не и спортен. Затова пък с около 130.000 лв. SUV-ът от Цуфенхаузен е най-евтиният вход в света на Porsche. Естествено за тези пари няма как да очаквате V6-битурбо двигател с 400 к.с. Вместо това от Porsche са поставили под капака мотора на актуалния Golf GTI – EA888 Evo4, който се използва и в много други модели. В Macan 2-литровият агрегат разполага с 265 к.с.; при тегло от 1,9 тона са си по-скоро мъка. 6,2 секунди до темпо 100, 232 км/ч максимална скорост, да не говорим за звука.
Хората от Speedart са се опитали да подобрят модела: така чрез софтуер от двигателя са изтръгнати 310 к.с., като плюсът по отношение на мощността може да бъде чут – монтирана е нова ауспухова уредба. При външния вид освен малко фолио, има и 21-цолови джанти, окачване с регулиращи се пружини и нов спойлер на покрива.
Дотук добре – как обаче върви този тунингован 4-цилиндров Macan? След първите изминати километри се забелязва, че автомобилът на Speedart действително е по-спортен. Удоволствието в завоите е голямо, а по-скоро ориентираното към задната ос двойно задвижване осигурява винаги достатъчно сцепление. И въпреки смъкнатото с 50 милиметра окачване комфортът е добър.
Не можем да направим директно сравнение със серийния двигател, но все пак мощността от 310 к.с. е добра. Разбира се, че шасито можеше да се справи и с по-голяма мощност, но все пак придвижването е бързо, а ауспуховата уредба осигурява як саунд.
Темпо 200 не е трудно постижение, както и максималната скорост от 245 км/ч. 7-степенната автоматична трансмисия с два съединителя върши чудесна работа – ултрабърза и прецизна, категорична. Жалко, че няма истински ръчен режим. Все пак има Launch Control.
Ауспуховата уредба издава страхотен звук? Темпо 100 е достигнато след 5,6 вместо фабричните 6,2 секунди. Това все пак е по-бавно от Macan S (4,6 сек) и GTS (4,3 сек).
Не е скучен 4-цилиндров SUV на Porsche
24,1 секунди до 200 не звучат особено бързо, но този Speedart Macan е действително бърз. Нито следа от скучен SUV на Porsche.
Струва ли си увеличението на мощността за 2500 лв.? Категорично да! 4-цилиндровият мотор доставя удоволствие, справя се добре с 1,9-тонния автомобил и тунингован от Speedart изглежда като GTS. Алтернативата? 20.000 лв. повече за S, който е с няколко десети по-бърз до темпо 100. Ако ви е важно, съгласен съм. По отношение на звука не отстъпва на V6-моделите.
ИЗВОД
Гидо Науман
Не е задължително винаги да е внушително GTS. Speedart са успели с малко усилия да превърнат базовия Macan в спортист. По отношение на надлъжната динамика моделът е значително по-бърз от серийния вариант, а завоите доставят удоволствие.