30 години от първия автомобилен салон на демократична България


13
сеп.
2021

Първите истински автомобилни салони в България са организирани през 1939 г. в Пловдив и Варна. През следващата година са проведени отново, но поради военната обстановка мащабите им са доста по-скромни. След края на войната, вече в условията на народната власт, е направен опит за продължаването на тази традиция на територията на Пловдивския панаир, макар че показването на нови, включително и западни автомобили там става по-скоро между другото.

След пауза от близо половин век, и по-точно на 28 октомври 1991 г., у нас отново е проведен истински автомобилен салон, прераснал в ежегодна традиция, която продължава и до днес. Организатори са НДК, Българската търговско-промишлена палата, фирма „Интелект систем инженеринг“ и издателска къща „Анко“. Събитието до голяма степен представлява проекция на първия салон от 1939 г. във всички аспекти – частна инициатива, подкрепена от частни спонсори с участието на частни представителства и български производители. Въодушевлението и емоциите надделяват и в някои публикации той е обявен, като първи по рода си на Балканите, което обаче е далеч от истината. Като най-подходящ терен за провеждането на салона е избран Националният дворец на културата, където на няколко нива са разположени около 60 леки автомобила. За сравнение може да се посочи, че през 1939 г. в Пловдив, само в главната зала на салона са изложени над 40 леки автомобила, но има и много други, които се намират на откритите площи, както и в павилионите на съответните държави или около тях. В основната изложбена палата „Васил Априлов“ има собствен щанд и много реномираната в онези години българска каросерийна фирма „Херкулес“, която се представя с модерен автобус и санитарен автомобил, изработени на базата на американски шасита International.

Салонът през октомври 1991 г. е открит лично от тогавашния премиер Димитър Попов, а по-късно същия ден е посетен и от президента Желю Желев. Генералният директор на НДК Христо Друмев споделя пред репортер на „Автомобилен магазин БЕДА“, че мечтата му е „скоро всички да караме истински коли, а не да чакаме половин живот за „Москвич“ (монтажът на „Москвич“ в България е преустановен половин година преди откриването на салона).

Първият автомобил, който виждат посетителите веднага след влизането си през централния вход, е сребристо Renault 21 Concorde, разположено до скулптурата в Централно фоайе. В близост до него е и самият щанд на френската марка, който представя най-голямо разнообразие от модели.

„За обикновените граждани“, коментира в. „Демокрация“, „колите излизат „солени“, защото на практика акцизът увеличава цените с 50 %. Ето защо най-търсеният модел на Renault – Clio, семеен автомобил, така и не можа да намери българския си купувач. Няма заявки и за лекотоварни автомобили.“

В дните на салона Renault продава общо 11 автомобила, като цените на представените модели варират от 164 995 до 579 995 лева. През същата година средното месечно възнаграждение в България възлиза на 1011 лева, което значи че най-евтиният от тях (Clio), тогава струва 163 месечни заплати. Въпреки това директорът на салона Богдан Миронов уточнява, че в рамките на изложението са направени повече от 500 поръчки. Самият той си купува от салона нов Citroën ZX – първият автомобил, продаден от официалното представителство на марката „Автомотор Корпорация“, което за няколко дни успява да продаде още около 20 автомобила. Добри резултати реализира и вносителят на Fiat „Ванто Трейд“, който подписва около 30 договора, като някои от тях включват доставката на повече от един автомобил. Много успешно е и участието на Ford, представен от предшественика на „Мото-Пфое“, „Булавто“ с около 120 продадени автомобила. Сред тях има и едно атрактивно спортно купе Ford Probe, купено директно от салона от частен клиент, който плаща на ръка 44 хиляди германски марки. Безспорен фаворит обаче е Hyundai, чиито продажби, по думите на вносителя, се равняват на тези, реализирани от всички останали изложители взети заедно. В тази връзка от представителството не пропускат да припомнят, че месец по-рано на Пловдивския панаир южнокорейската фирма успява да продаде над 1000 автомобила само за една седмица.

Продължете на следващата страница

Още по темата