2500 км с едно зареждане!

1509
2023

Работата по „1000-километровия“ електромобил върви с пълна сила: студенти от ТУ-Мюнхен поставиха рекорд за автомобил на ток, след като изминаха 2573 км с едно зареждане!

Какво разстояние изминава електромобил, преди батерията му да се изтощи? Кога модел на ток ще може да покрие 1000 км с едно зареждане? Студентите са отговорили на този въпрос, защото тяхната машина успява да постигне впечатляващия пробег от 2573,79 км с едно зареждане на батерията. Учените от Техническия университет в Мюнхен поставиха световен рекорд с техния прототип, наречен muc022.

Посредством проекта изобретателите се доближават до важна цел: електрическият автомобил на бъдещето трябва да изминава същото разстояние, колкото и автомобил на двигател с вътрешно горене с едно зареждане на батерията. В крайна сметка въпросът за пробега е най-често задаваният в сферата на електрическата мобилност. Докато капацитетът на батериите при първите изцяло електрически модели до преди няколко години все още беше доста скромен, днес техническото им развитие напредна значително.

Рекордът – постигнат в самолетен хангар

За да постави рекорда, електрическият прототип дори не е трябвало да обикаля из Европа: екипът на TUfast Eco от Техническия университет записа постижението на летището в Мюнхен – в празен хангар, където вятърът и атмосферните влияния не оказват влияние. Опитът за поставянето на рекорда продължи шест дни.

За да не се налага да пътуват до вкъщи, студентите спят на походни легла в хангара, където тестовият автомобил обикаля ден и нощ – със средна скорост около 26 км/ч. Само след четири дни е подобрен предишният световен рекорд на Гинес от 1608,54 км. Но в батерията има още много енергия.

Над 30 пъти по-икономичен от серийните електромобили

До последния електрон остават още 965,25 км! TUfast Eco Team постига среден разход от 0,6 кВтч на 100 км. Модерните електрически автомобили харчат средно по 20 кВтч на 100 км, което означава, че консумират над 30 пъти повече електроенергия. Деканът на Техническия университет Томас Ф. Хофман ликува: „Електрическият автомобил с най-голям пробег в света идва от Мюнхен!“

За съжаление, засега машината няма да влиза в серийно производство: тя е направена единствено с изпитателна цел и не разполага с никой от задължителните за движение по обществената пътна мрежа компоненти, от клаксона до ABS. Багажник също няма и на борда има място само за водача. Това, разбира се, също е една от причините muc022 да бъде толкова лек.

Гордите студенти от TUfast Eco Team на Техническия университет в Мюнхен с рекордьора muc022.

Сензационно ниската консумация на ток се дължи и на конструкцията на автомобила: при проектирането на muc022 студентите поставят основен акцент върху ниското тегло и аеродинамиката. Електрическият автомобил се характеризира с коефициент на аеродинамично съпротивление 0,159, постигнат благодарение на изключително ниската каросерия.

Без водача muc022 тежи едва 170 килограма – като основният дял от тях се пада на батерията с капацитет 15,5 киловатчаса. Мощността на двигателя също подсказва, че ускорението не е било важно: тя е 400 вата, т.е. колкото при електрически велосипед. muc022 вече успява да пожъне успехи в няколко състезания. „А сега дойде и големият удар“, гордо обявява екипът.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин