25 години от създаването на музея на „Мото-Пфое“

1905
2023

Точно преди 25 години, на 14 май 1998 г. в България е открит първият частен автомобилен музей. След месеци на проучвателска и събирателска работа, в коя­то участват десетки музейни и архивни специалисти от цялата страна, е събран значителен по обем материал за историята на автомобила в България и по-спе­циално за присъствието на Ford Motor Company в страна­та.

Експозицията има два разде­ла. Първият – факти и документи, свързани с живота и дейността на Хенри Форд и Ford Motor Company, и вторият – историята на автомобила в Бълга­рия и по-специално на марката Ford. Наред с издирените у нас сведения за първия раздел, в него са включени и материали от централите на Ford в Гер­мания и Англия, както и велико­лепен макет на Quadrycyclette – първата кола, създадена от Ford през 1896 г. – подарък от централата на Ford Motor Company, който е връчен при откриването лично от г-н Гари Уитъм – директор по продажбите на Ford в Европа. Екипът, осъ­ществил изграждането на експо­зицията, успява да покаже в този раздел не само инженерната и индуст­риална дейност на Ford, но и да разкрие идеите на Xенри Форд за труда, индустриалното произ­водство и екологията.

При подготвянето на втория раздел са направени някои нау­чни открития. Уточнена е хроно­логията на редица събития в развитието на автомобилизацията в България. Дотогава много сведения, издирени в печата, са практи­чески непознати и се показват за пръв път след 70 – 80 години. За пръв път са изложени и документи от семейните архиви на представители на Ford у нас между 1930 и 1945 г. Този раздел включва и един безспорен бисер – истински класически автомобил. В късия период от време между 4 март и 14 май 1998 г. във фирмения комплекс на Мото-Пфое в София е извършена цялостна рестав­рация на автомобил Ford-А, произведен през 1928 г. Едва ли някой друг, освен посветените в тази дейност разбира какво в случая се крие зад думата „реставрация“. Автомобилът е пре­доставен от Националния по­литехнически музей, но време­то и сравнително лошите ус­ловия за съхранение са остави­ли тежък отпечатък върху външния вид и техническото състояние на ветерана. Мал­цина са тези, които вярват, че от подобен „куп ръждива ламарина“ ще се получи нещо… Но то се получава. Оценката на специалистите е „отли­чен“, а интересът прескача отвъд океана, където лично г-н Уитъм споделя, че безупречното ниво, до което е възстановен автомобилът, го прави достоен за най-престижните колекции в САЩ. Работата по реставрацията е извършена без каквито и да е компромиси по отношение на качество експ­лоатационна надеждност и най-важното – без про­мени от оригиналния замисъл на конструкторите и произво­дителите. Използвани са само оригинални резервни части и материали. Екипът, ангажиран с тази задача, работи изключително професионално, с внимание и към най-дребните детайли, показвайки на практика какво могат специалистите от отдела „Сервиз и резервни части“.

Заслугата е на инж. Пав­лин Младенов с ключова роля в цялата организация, Тони Танев и Мирослав Стратев – механична част, Даниел Динков – каросерийни работи, Илия Ангелов, Ру­мен Иванов, Николай Генов, Стефан Попов – обработка на повърхностите, боя и козме­тика, инж. Радослав Радичев – електрическа инстала­ция и разбира се, на инж. Емил Нотев – общо ръководс­тво и прецизен контрол във всички фази на реставрация.

Екипът, създал експозицията на музея, съз­нава верността на думите на Хенри Форд: „Всяко нещо може да бъде направено по-добре, отколкото е правено до сега.“ Това се потвърждава през следващите години, през които неговият фонд е многократно обогатен и разширен.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин