205 000 лева за ремонт на горивната клетка!

1108
2023

Германецът Тил Вестберг не разбира накъде отива този свят. Наскоро личният Hyundai на мъжа отказва да потеглим. След седем години безпроблемна работа и пробег едва 84 000 км, корейската машина неочаквано дефектира – и се налага да бъде закарана в сервиза с пътна помощ. След инспекцията Вестберг получава оферта за ремонт – на стойност 103 764,17 евро!

Астрономическа сума, нали? Определено – защото IТ-специалистът кара много специален автомобил: Hyundai ix35 FCEV е един от първите серийни модели с водородно задвижване, като най-важният му компонент е горивната клетка.

В нея водородът от резервоар на борда се свързва с кислорода от въздуха. При реакцията се генерират вода – и ток, който задвижва електромотора.

Задвижване с горивна клетка: голям пробег без необходимост от тежки батерии

За мнозина задвижването с горивни клетки е технологията на бъдещето, тъй като при нея не са необходими тежки тягови батерии. Вестберг също е ентусиазиран от самото начало: „Автомобилът ускоряваше бързо, движеше се почти безшумно и изминаваше 450 до 500 километра с едно зареждане – всичко това е идеално за ежедневна употреба.“

Предприемачът от германския град Бад Хомбург във федерална провинция Хесен е ентусиазиран от техническите иновации и иска да пази околната среда. „Има по-добри решения от двигателя с вътрешно горене“, казва той. Затова Вестберг дълго време залага на алтернативни задвижвания, преди в началото на 2016 да купи своя почти фабрично нов Hyundai ix35 FCEV за 50.200 евро (ок.100.000 лева).

Цената на прогреса: Hyundai иска над 200.000 лева за новата горивна клетка в ix35.

Мъжът търпеливо преодолява първоначалната липса на достатъчно станции за зареждане с водород и всеки път, когато се налага да напълни резервоарите под налягане, шофира по 114 километра в посока до Вюрцбург.

Пробегът играе важна роля във всекидневието на предприемача: той се нуждае от голям обсег на действие, за да посещава своите клиенти. „Преди имах Toyota Prius Рlug-in хибрид, но нейният пробег на ток е прекалено малък.“

Как работи горивната клетка

Горивната клетка осъществява химична реакция на водород или водородни съединения с кислород, за да образува вода. При този процес се генерира електричество, което може да се използва за задвижването на електрически двигател. Следователно автомобил с горивна клетка е електромобил – но без батерия за съхраняване на енергия, а с резервоар под налягане (700 бара). Предимствата в случая са по-ниското тегло и бързото зареждане, а недостатъкът – малкият брой станции за зареждане с водород – в момента в Германия те са само 91.

Hyundai-ят обаче вече не може да изминава никакъв пробег: автомобилът не е в движение и всеки път, когато водачът се опита да запали, се появява съобщение за грешка. Ето защо Вестберг смята, че Hyundai трябва да му върне парите колата, която според мъжда не била готова за серийно производство, въпреки че 5-годишната гаранция отдавна е изтекла.

Ремонтът на Hyundai ix35 FCEV не е оправдан икономически

На запитване на AUTO BILD Hyundai признава, че „подобен ремонт вече не е оправдан икономически“. Корейците се оправдават с факта, че моделът бил изключително рядък. ix35 е „пионер в технологията с горивни клетки“, казват от производителя. Серийното производство се е осъществявало в период между 2013 и 2018 г. в малък цех. „Количествата бяха далеч под тези на моделите с конвенционални задвижвания, което вдигна цената до небесата“. Когато през 2013 г. ix35 FCEV беше пуснат на пазара, високопоставен мениджър от компанията спомена, че за момента не планират да генерират печалба от екоекзотиката. Oбщо от нея са регистирани около 1000 броя.

Високите разходи за ремонт и липсата на сигурността относно експлоатационния живот на горивната клетка представляват висок риск за феновете на водорода като Тил Вестберг.

Проф. д-р Биргит Шепат, експерт по горивни клетки към Университета за приложни науки Рейн-Maйн, също работи върху водородни автомобили като Hyundai ix35 FCEV: „Технологията не е критична, но разбира се, можеш да попаднеш на „понеделнишки“ автомобил“, казва тя. В същото време водородните задвижвания се развивали толкова бързо, че продуктите остарявали с галопиращи темпове.

Едва ли има компоненти за горивни клетки като тези в ix35, тъй като от 2013 до днес технологиите са напреднали страшно много. „За клиентите е трудно.“ За това Шепат препоръчва производителите да бъдат по-отстъпчиви и да изкупуват автомобилите в случай на повреда на задвижването. Положителен пример била Toyota с модела на горивна клетка Mirai.

Автомобилите с горивни клетки – като тази Toyota Mirai от флотилията с автомобили за продължителен тест на AUTO BILD – зареждат водород в газообразна форма на специални станции.

В случая с Тил Вестберг Hyundai сега иска да провери „дали има алтернатива по кулантност“. Освен това корейците подчертават, че наследникът на ix35 FCEV Nexo като вече не се произвеждал ръчно, а „серийно на собствена поточна линия от 2018 г.“.

Горивната клетка се предлага като резервна част и за Nexo – срещу 41.650 евро (ок. 83.000 лева). Според Hyundai тя е проектирана за експлоатационен живот 10 години или 5000 работни часа. Това е цената на прогреса. Купувачите трябва да го имат предвид.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин