200 водородни Toyota Mirai ще возят клиенти на Uber в Берлин

0212
2022

Двама мениджъри – една цел: Николас Иван, ръководител на H2 Mobility, и Томас Монке, ръководител на флотилията от таксита и автомобили под наем SafeDriver, дават сериозен тласък на водорода като екозадвижване в Берлин тази зима. 200 броя Toyota Mirai с горивни клетки скоро ще могат да бъдат използвани от клиентите на таксиметровата услуга Uber в германската столица.

По този начин повече хора ще могат да получат достъп до FCEV. Зад това съкращение се крие Fuel Cell Electric Vehicle – т.е. електромобил, който генерира необходимата за движението електроенергия сам чрез обратна електролиза посредством водород и горивна клетка и съхранява тази енергия в буферна батерия. За да не шофирате с нулеви емисии само на локално ниво, ще ви бъде необходим „зелен“ водород от енергия, получена от възобновяеми източници. От ауспуха на Mirai излиза само чиста вода.

BMW тества малка серия iX5 Hydrogen като алтернатива на електрическите автомобили с батерии.

„Ние демонстрираме на хората, че водородът става и за шофьори, които изминават много километри“, казва Томас Монке. Човекът с десетилетия опит като предприемач в сферата на автомобилите под наем и таксиметровите услуги е пионер в електрификацията на автопарка. Второто поколение на Toyota Mirai, което в момента е подложено на теста за издръжливост на AUTO BILD, със своя автономен пробег от около 500 км е много подходящо за такси при работа на две смени.

Зареждането отнема броени минути

Единственият проблем е, че броят на станциите, на които в Mirai може да бъде зареден с водород, все още е твърде ограничен. Но според Монке зареждането в рамките на минути било предимство пред такситата с батерии, които висят на контакта до десет часа на ден.

Локални доставки без вредни емисии благодарение на горивните клетки: Opel Vivaro-e Hydrogen.

Николас Иван, човекът, който посредством компанията H2 Mobility ръководи разширяването на мрежата от зарядни станции в Германия, вижда автомобилите на горивни клетки като пълноценна алтернатива на електромобилите – въпреки че производителите на автомобили все още са колебливи по отношение на водородното задвижване. Освен Toyota, Hyundai (при Nexo) и Honda (при Clarity Fuel Cell) в момента използват тази технология. BMW също тества малка серия от iX5 Hydrogen. Но горивната клетка също има бъдеще също при леко- и тежкотоварни автомобили, както и при автобуси.

Мрежата от H2-станции трябва да се разрасне

Сега мрежата от станции за водород трябва да продължи да се разраства. В момента H2 Mobility управлява около 100 зарядни станции в Германия. „По този начин,“ казва Иван, „вече можем да достигнем над шест милиона профила на шофиране в Германия.“ Това означава, че за да заредите, ще се наложи да обиколите максимум пет километра. „Желанието ни е да имаме около 1000 бензиностанции в Германия до 10-15 години.“

Николас Иван от H2 Mobility има големи планове, когато става дума за водород.

Клиентите на такситата в Берлин вече могат лесно да поръчат возене в Toyota Mirai чрез приложението Uber. За целта ще бъде инсталирана отделна функция за резервация: „Comfort EV Wasserstoff“ – и пътуването няма да ви излиза по-скъпо. В този „експеримент“, както Томас Монке нарича проекта „H2 moves Berlin“, имало и нещо педагогическо. „Идеята е да дадем знания на хората.“ Затова Mirai ще карат само специално обучени шофьори.

Клиентите на таксита възприеха проекта положително

Първите 20 Toyota Mirai вече се движат из германската столица; до края на 2022 г. трябва да има 50, а до март 2023 г. – цели 200 Uber таксита на горивни клетки. Обратната връзка от клиентите досега е „изцяло положителна“, казва Томас Монке от SafeDriver. Той може да докаже това и с цифри: бакшишите след возене на Mirai са значително по-високи от тези, отколкото след пътуване в конвенционален автомобил.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин