Ретро » 20-годишната епопея на Traction Avant: Citroën, който ще остане в историята

20-годишната епопея на Traction Avant: Citroën, който ще остане в историята

2809
2022

Още с появяването си през 1934 г., Citroën Traction Avant, или накратко ТА се превръща в любим автомобил за представителите на всички класови прослойки във Франция – политици, хора на изкуството, гангстери, полицаи. По отношение на своята новаторска мисия в света на масовото автомобилостроене, ТА се отличава с няколко характерни особености – това е първият едротиражен модел с монококова каросерия, предно предаване (откъдето идва и популярното название “traction avant”), както и особено модерното за времето си независимо торсионно окачване на всички колела. Производството на този автомобил обаче излиза прекалено “солено” на компанията. Въпреки че проектирането на ТА завършва само за година и половина, то съвпада с най-тежкия период от икономическата криза, в резултат на което през 1934 г. фирмената каса е напълно опразнена, а повече от 8000 работници, макар и временно, остават без работа. Андре Ситроен преживява особено тежко своя финансов крах, което в крайна сметка довежда до рязко влошаване на здравословното му състояние и преждевременната му смърт през 1935 година.

По настояване на френското правителство, компанията Citroën е купена от световноизвестния производител на автомобилни гуми Michelin, благодарение на което е спасена от ликвидация, а Traction Avant заслужено получава своя шанс за изява. За 23-те години, през които се произвежда, моделът е тиражиран в 758 858 екземпляра, сред които има най-различни разновидности – на седан, лимузина, кабриолет и някои лекотоварни версии. Популярността му до голяма степен се дължи на неговото перфектно поведение на пътя, безотказните хидравлични спирачки и комфортното обзавеждане на салона. Интересно е да се отбележи, че тристепенната трансмисия със синхронизатор между втора и трета предавка е монтирана пред двигателя. Изцяло новият двигател на ТА, конструиран от Морис Сентура се отличава с къс ход на буталото и механични клапани. След края на войната към стандартния редови 4-цилиндров мотор с работен обем 1911 куб. см се присъединява и по-мощна 6-цилиндрова версия от 2867 куб. см, позната като “Six”.

През 30-те години Citroën TA се предлага в няколко цветови разновидности като черно, бежово, синьо и червено, както и двуцветна комбинация от черно и червено, но след края на войната почти всички варианти на ТА се предлагат единствено в черно. Едва през 1953 г. клиентите отново могат да избират между сиво и синьо.

През 1954 г. изцяло независимото торсионно окачване е заменено с революционната хидро-пневматична система, благодарение на която ТА си спечелва титлата “Цар на пътя”. И до днес много от любителите на автомобилната история са на мнение, че внедряването на тази авангардна система започва при модела DS, но нейното макар и краткотрайно използване при ТА една година по-рано е малко познат и почти неизвестен факт.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин