2023
В контекста на кратко просъществувалата преди двадесетина години мода за лансиране на автомобили с остроумни названия, като Boxster, Roomster и много други, идва ред и на агресивния концепт Topster, предложен от AC-Schnitzer. Хибридният прякор на автомобила също както и при останалите се явява комбинация от две думи, които в случая са TOP (покрив) и ROADSTER. Тоест роудстър с покрив. През есента на 2003 г. във Франкфурт изтъкнатите германски специалисти по автомобилен тунинг представят поредната “фурия”, базирана на ексцентричния роудстър BMW Z4. Още от пръв поглед обаче личи, че хората от AC Schnitzer изобщо не са се ограничили с обичайните козметични доработки на интериора и екстериора. Основната промяна в каросерията на Z4 е разширяването й с 18 см, добавянето на елегантен и обтекаем твърд покрив и необичайното за мнозина цветово решение, което е комбинация от оранжево и кремаво.

Използваният двигател е ъпгрейдната версия на 8-цилиндровият 4941-кубиков мотор, използван при серийната гама на 5-та серия. Цилиндровата глава е преработена и е добавен специален разпределителен вал, в резултат на което степента на сгъстяване е повишена на 11,5:1. Ефективното изхвърляне на отработените газове също е гарантирано от ауспухова система, която е създадена по класическата технология на компанията и е изработена от специална неръждаема стомана. Сложната схема от звукопоглъщащи гърнета и тръби завършва с два сдвоени (наполовина слети) хромирани накрайника, издържани в подчертано състезателен маниер. За разлика от М5, използваният двигател е трябвало да бъде препозициониран, което е наложило корекции в системата за смазване и модифициране на маслената помпа. Всички тези подобрения са максимално оптимизирани и от перфектната аеродинамика на автомобила, която освен общите промени в силуета включва и една сериозна промяна в мястото и формата на “въздухозаборниците” и по принцип всички останали отвори, през които циркулира въздушния поток.

Ефектът от всичко това е красноречив:
Максимална мощност – 450 к.с.
Ускорение от 0 до 100 км/ч – 4.5 сек.
Максимална скорост – 305 км/ч
За този забележителен резултат допринася и перфектно приспособената към двигателя силова трансмисия. Съединителят и задният мост също са сериозно преработени, а самият диференциал може да се нагажда спрямо натоварването на автомобила. Надеждните спирачни дискове са с размер 365 х 32 мм отпред и 328 х 20 мм отзад.
Окачването на V8 Topster е адаптивно и понижава височината на автомобила с 35 мм, спрямо оригиналния Z4. Предният мост е подсилен със специална алуминиева греда, която свежда до минимум усукванията при силно натоварване. Огромният въздуховод върху предния капак красноречиво говори за намиращия се под него изключително мощен двигател, който се нуждае от максимално добро охлаждане, особено при режим на пълно натоварване.
Особено интересно от аеродинамична гледна точка е оформлението на покрива и по-точно интегрираният в задната му част почти невидим спойлер и дълбоко хлътналото под него задно стъкло.







