20 години Cayenne: „третото Porsche“ – невероятна история на успеха

1406
2022

Универсален: спортен автомобил и офроуд превозно средство, осигуряващо комфорт на дълги разстояния

Широката техническа гама прави Cayenne подходящ за семейства туристически автомобил, който е също така здраво офроуд превозно средство и високо динамичен спортен автомобил с типична за Porsche производителност. С тези характеристики Cayenne силно допринася за оформянето на SUV сегмента през последните 20 години. Първото поколение (E1) започва толкова уверено, колкото може да се очаква от Porsche: с избор от два двигателя V8. В Cayenne S, новоразработеният 4,5-литров двигател генерира 250 kW (340 к.с.), докато Cayenne Turbo управлява още по-впечатляващ двигател с 331 kW (450 к.с.) със същия работен обем. Те достигат максимални скорости съответно 242 и 266 км/ч – важно послание към редовните клиенти на спортни автомобили, чиито очаквания по отношение на шасито са също толкова добре удовлетворени. Динамиката в завоите се управлява от нововъведени електронни системи: Porsche Traction Management (PTM) разпределя задвижващата мощност между задния и предния мост в съотношение 62:38 по стандарт. Задвижващата система е и променлива чрез многодисков съединител и може да приложи всякакво съотношение на мощността между предните и задните колела от 100:0 до 0:100, ако е необходимо. Далеч от асфалтираните пътища, водачите на Cayenne могат да разчитат също на раздатъчна кутия при ниските обороти за подобряване на тягата. Напълно блокиращият централен диференциал предотвратява превъртането на колелата, дори ако за кратко са се вдигнали от земята. Оборудван с тези възможности, първият офроуд автомобил на Porsche е напълно равностоен на добре познатите офроуд превозни средства на конкурентите, дори по време на пробните шофирания в развойната фаза на автомобила.

Първото поколение Cayenne (E1) е също първото Porsche, което съдържа новоразработената система PASM. Системата за активно управление на окачването Porsche Active Suspension Management се предлага заедно с въздушно окачване. Тя непрекъснато регулира демпфериращата сила и отчита състоянието на пътя и стила на шофиране в своите изчисления. Въздушното окачване също подпомага Cayenne извън пътя: Вече впечатляващият пътен просвет от 21,7 сантиметра с конвенционално окачване се увеличава до 27,3 сантиметра с помощта на системата за управление на нивото в рамките на въздушното окачване. Porsche оптимизира представянето си на пътя в началото на 2006 г. с представянето на първия Cayenne Turbo S, който привлича вниманието с мощност 383 kW (521 к.с.) от своя 4,5-литров двигател V8 с двоен турбокомпресор – нещо изключително за стандартите по това време.

„Установяване, подобряване, усъвършенстване“ – това е фактическото описание на еволюцията в дизайна от първия Cayenne до настоящото трето поколение според директора по дизайна на Porsche Михаел Мауер. Това би било не по-малко вярно описание на техническия прогрес: За да се оптимизира масата и производителността, второто поколение (E2) заменя раздатъчната кутия при ниски обороти със система за задвижване на всички колела при поискване с активно контролиран многодисков съединител, който продължава да се използва и днес. Porsche въвежда също хибридни и plug-in хибридни силови агрегати в напълно преработеното второ поколение E2; тези варианти са с централен диференциал Torsen. Всички съществуващи двигатели се сдобиват с допълнителна мощност и с до 23% по-нисък разход на гориво. В обновения интериор вниманието приковава вече издигащата се централна конзола.

„Целта с E3 беше да се повиши още повече обхвата на възможностите“, казва Ханс Юрген Вьолер, вицепрезидент на продуктовата линия SUV от 2013 до 2020 г., връщайки се назад към разработването на третото поколение Cayenne. „Всичко беше свързано с това да го направим по-спортен, с по-голям комфорт на возене, като същевременно запазим офроуд възможностите“, казва той. „За тази цел бяха специално разработени трикамерно въздушно окачване и кормилно управление на задния мост.Новата алуминиева каросерия спести маса, което направи автомобила още по-ефективен и пъргав. Но E3 трябваше също да предложи широки възможности за подпомагане на водача чрез многобройни нови системи“, казва Ханс Юрген Вьолер. За тази цел централният контролен блок вече интегрира всички системи в помощ на водача. Големият SUV е допълнително обновен по отношение на свързаност: интеграция на смартфони, WiFi, Bluetooth. С въвеждането на третото поколение Cayenne през 2017 г., Porsche също се сбогува с дизеловия двигател и вместо това се фокусира върху по-нататъшното развитие на plug-in хибридната технология. Друг важен момент e лансирането през пролетта на 2019 г. на още по-спортния Cayenne Coupé, съдържащ силно скосена покривна линия подобно на 911.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

ƒ