190-ката с модерен Common-Rail и 204 „коня“

2807
2020

Oсвен удоволствието от контакта с доказаната техника легендарни йънгтаймери като Mercedes 190 носят на своите собственици привлечено внимание, вдигнати палци и одобрението на познавачите. Притежателите на подобни машини обаче рядко имат шанс при импровизиран „старт“ на светофара срещу повечето модерни автомобили. Но не и ако става дума за една 190-ка, подложена на специални модификации от отдела за шоуавтомобили и концептуални машини на Mercedes през 2009 г. Тъмносиният седан разполага с 204 к.с. и благодарение на тях може да ядоса немалко компактни „спортисти“. Но как се стига до този проект?

Преди 11 години в Mercedes искат да демонстрират на какво е способна модерната им дизелова техника. По-конкретно, става въпрос за измерването на динамичните показатели и разхода на „дизела чудо“ ОМ 651 в два различни автомобила и сравняването им. Затова и генериращият 204 к.с. 250 CDI с работен обем 2,1 л се озовава под предния капак на 190. За да „оженят“ стария модел с новия агрегат, инженерите на Mercedes е трябвало да се потрудят доста. ОМ 651 успява да се побере под предния капак на 190 – но по отношение на детайлите се налагат импровизации. Картерът например идва от Sprinter. Той е една идея по-малък от оригиналния и благодарение на това не пречи на кормилната уредба.

Управляващата електроника е изместена от страната на задвижващия агрегат, а акумулаторът е „изпратен“ в багажника. За пластмасовия капак върху самия мотор при 190 не е останало място – и затова елементът е отстранен. Въртящият момент от 500 Нм при 250 CDI няма проблеми със 190. И това не е изненада – все пак „бейби Benz” тежи 1175 кг и така се явява с около 470 кг по-лек от актуалното тогава поколение на С-клас. През 2009 AUTO BILD получи възможността да изпробва изпитателния автомобил – и остана изумен от лекотата, с която мощният 190 се придвижваше из трафика. С максимална скорост 240 км/ч старият седан успяваше да изнерви дори водачите на някои хотхечове. Впечатляващ беше и разходът – 190 CDI се задоволяваше само пет литра гориво на 100 км.

Проблемът: липсващата бордова електроника

И тъй като 500-те Нм максимален въртящ момент на ОМ 651 вероятно ще направят на салата оригиналната 4-степенна ръчна трансмисия, през 2009 хората от Mercedes поставят модерна за времето си 6-степенна кутия. За целта се налага централният тунел на 190 да бъде разширен. Монтиран е и диференциал от С-клас W 204. За съжаление обаче 190-ката остава уникат. Причината – огромните усилия около интеграцията на бордовата електроника. Двигатели като ОМ 651 не „палят“, ако липсват данните от ABS, ESP и Precrash сензорите, както и програмираният код срещу кражба. Изпитателният автомобил е получил направена по сложен начин кутия с електроника в багажника, която симулира именно тези данни.

Инженерите на Mercedes са се потрудили доста, за да „излъжат“ електрониката за управление на двигателя.

Като цяло преработката на 190-ката се оказва значително по-сложна, отколкото екипът първоначално очаква. В реализацията на амбициозната идея са инвестирани 1600 часа труд. Ръководителят на екипа през 2009 сподели пред AUTO BILD, че цената на готов 190 CDI била около 120 000 лв. (60 000 евро).

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин