2025
Дори ако включим Plug-in хибридите, автомобилите с изцяло или частично електрическо задвижване достигат само 3,9 процента
Както е известно, Европейският съюз иска да забрани продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Поне за момента. Но дори тогава никой не може да ви забрани да карате своя бензинов или дизелов двигател, а новите данни показват, че ще отнеме много време, вероятно десетилетия, докато мнозинството от хората преминат към електрически автомобили.
Мнозина пък се съмняват, че това изобщо ще се случи. Следните данни подхранват скептицизма: през 2023 г. по пътищата в ЕС са се движели почти 249 милиона автомобила, но само 1,8% от тях са били изцяло електрически автомобили. В Германия този процент е бил 2,84 към 1 януари 2024 г.
Наскоро публикувани данни от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) показват, че електрическите автомобили все още трябва да извървят дълъг път, преди да се настигнат двигателите с вътрешно горене или дори да ги изпреварят. Въпреки държавните субсидии, данъчни облекчения и други предимства, изцяло електрическите автомобили съставляват само малка част от превозните средства, регистрирани в Европа. Дори като се вземат предвид Plug-in хибридите, автомобилите с букса за зареждане представляват само 3,9% от общия автомобилен парк в ЕС през 2023 г., според ACEA.
Тъй като цените на новите автомобили продължават да растат с тревожна скорост, не е изненадващо, че европейците остават верни на старите си автомобили за по-дълго време. Средната възраст на един автомобил в ЕС е 12,5 години, като гърците имат най-стария автопарк с автомобили на средна възраст от 17,5 години. В другия край на класацията са жителите на Люксембург, чиито коли са на средна възраст 8 години.
ACEA изчислява, че през 2023 г. в ЕС е имало 248 824 542 автомобила, с 1,4% повече от предходната година. Като се вземат предвид страните от Европейската асоциация за свободна търговия (Исландия, Норвегия, Швейцария) и Обединеното кралство, общо 294 480 894 автомобила са се движели по европейските пътища през 2023 г., което е увеличение от 1,4% в сравнение с 2022 г.
Италианците изглежда са най-запалените по автомобилите с 694 автомобила на 1000 жители, докато Латвия има най-ниска гъстота на автомобили с 381 автомобила на 1000 жители. Средно европеецът изминава около 12 346 километра с автомобил всяка година.
През 2024 г. пазарният дял на изцяло електрически автомобили в ЕС е бил 13,6%, което е спад от един процент спрямо предходната година. Делът на Plug-in хибридите също е намалял от 7,7% на 7,1%. В по-широката област на ЕС+ЕАСТ+Обединеното кралство делът на електрическите автомобили е спаднал леко от 15,7% на 15,4%, докато делът на PHEV-автомобилите е намалял от 7,7% на 7,3%. В Германия делът на изцяло електрическите автомобили е намалял с 4,9 до 13,5%.
Производителите на автомобили се борят да изпълнят все по-строгите разпоредби за емисиите много преди целта за 2035 г. от 0 г/км да бъде достигната. Автомобилните компании рискуват плащането на солидни глоби, ако надхвърлят целите за флотилиите, които влязоха в сила тази година. VW наскоро изрази загриженост, че може да се наложи да плати до 1,5 милиарда евро за неспазване на ограниченията през 2025 г.