2021
Сама по себе си, фразата „състезателен Запорожец“ звучи като виц. Не така обаче изглеждат нещата в ГДР преди малко повече от 45 години. В средата на 70-те години там е направен уникален пистов автомобил, наречен Sappo-Lada, който представлява комбинация от тунингована каросерия на ЗАЗ-968 с двигател от ВАЗ, преработен от специализираната чешка фирма MTX. Централно разположеният 1,6-литров двигател е комбиниран с 5-степенна скоростна кутия и е монтиран надлъжно пред задния мост, а благодарение на двата карбуратора Solex мощността му е увеличена до 155 к.с.
Размерът на предните гуми е 20х54×13, а на предните джанти 7×13, докато отзад гумите са с размер 22х54×1, а джантите – 8×13. Въпреки че автомобилът е тунингован и оборудван с ролбар за безопасност, заварен от кръгли стоманени тръби, собственото му тегло е само 620 кг.
Едно от първите специализирани издания на Източния блок, които представят този необичаен проект, е чешкото списание „Svět motorů“ (бр. 39 – 1975 г.): „Най-голямата изненада в тазгодишната надпревара на пистата в Шлайц несъмнено беше модифицираният „Запорожец“ за група Б-5 с двигател от ВАЗ-2101, монтиран пред задната ос и 5-степенна трансмисия от Barkas. И четирите колела са оборудвани с дискови спирачки от Polski-Fiat 125P. Мощността на двигателя от около 75 kW (над 100 к.с.) и теглото, което е по-малко от 700 кг, са предпоставка за истинско спортно каране. Достъпът на достатъчно количество въздух за двигателя се осигурява от голям въздухозаборник на покрива, свързан с карбураторите чрез два пластмасови маркуча с диаметър 150 мм. Предният капак е скосен, а под него е монтиран радиаторът. Въздухът за охлаждане на предните спирачки се подава през два големи отвора в спойлера, като задният капак също е оборудван с малък спойлер. Гумите са чешки Barum Racing, предназначени за пистови състезания.“
Създател на пистовия болид е професионалният състезател Волфганг Кютер, който започва кариерата си като мотоциклетист, но през 1968 г. се преквалифицира като автомобилен състезател. Негов наставник и работодател е небезизвестният Хайнц Мелкус, който му дава възможност да вземе участие в проектирането на първите състезателни коли от Формула 3 с марката Melkus. През 1971 и 1973 г. Кютер става шампион по автомобилизъм на Източна Германия. Необичайният автомобил, направен от него, участва в различни надпревари в рамките на ГДР, където мери сили в един клас с Trabant 601.
Неотдавна Sappo-Lada беше изцяло реставриран и приведен в пълна готовност за нови участия, но този път само в състезания с исторически автомобили. Настоящият му собственик Томас Рот е председател на историческия клуб Greiz-Neumühle eV към ADAC.
Между другото, думата „Sappo“ (на български се чете като „За́по“) е жаргонното название на „Запорожец“ сред автомобилистите от бившата Източна Германия.