130 години от старта на първото автомобилно рали в света

1707
2024

Дори и днес все още няма единодушие по въпроса кога е проведено първото автомобилно състезание, но засега се приема, че рождената дата на най-атрактивния спорт от модерните времена, е 22 юли 1894 г. На този ден по инициатива на Пиер Жифар, главен редактор на френското списание La Petite Journal, е организирана автомобилна надпревара между Париж и Руан с дължина 124 километра, която е наречена Concours de Voitures. Това съревнование е замислено като автопоход, който за време не по-дълго от 12 часа трябва да демонстрира възможностите на новия вид самоходни возила.

За участие се записват 102 души, които плащат такса от десет франка. Преобладаващата част от тях са с практични автомобили като Peugeot, Panhard, de Dion-Bouton и Serpollet, но не липсват и аматьорски конструкции, както и някои „свръхамбициозни умотворения“. На старта на квалификацията на 18 юли не се явяват 78 от предварително заявените автомобили, в това число и такива, задвижвани от невероятни сили, като „гравитация“, „сгъстен въздух“, „автоматични устройства“, електричество, газ, хидравлични системи, вода, педали, витла и лостове. Освен тях на квалификацията не идват и 19 бензинови и 26 парни коли.

В крайна сметка на старта се явяват 21 автомобила – 14 с бензинов и 7 с парен двигател, като за учудване на мнозина 17 от тях успяват да се доберат до финала.

Най-високата скорост от малко над 22 км/ч е отбелязана маркиз Албер Де Дион с автомобил De Dion Bouton-Trepardoux, оборудван с парен двигател c 20 к.с. Въпреки това обаче голямата награда в надпреварата е поделена между два бензинови автомобила – Peugeot и Panhard-Levassor (с двигатели Daimler) поради наличието на необходимата „съвкупност от качества, отговарящи на критерия за най-опростено и в същото време надеждно превозно средство“.

Всички места – от първо до единадесето, са заети от бензинови автомобили. Епохата на пàрата вече е в историята.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин