110 години от първата автомобилна обиколка на България


30
юни
2021

През 1911 г. събирателно дружество „Шпетер & Лъсков“ поръчва автомобил Ford, който е докаран в София от американския шофьор Александър Лий. На 28 март той спира за оглед пред хотел „Панах“, разположен на пресечката на бул. „Дондуков“ и ул. „Търговска“, само на две преки от магазина на представителството, след което прави демонстрационни пътувания до Банкя, Панчарево и Княжево. Три дни по-късно представителството договаря доставката на още 15 автомобила от същата марка, които идват в България в началото на юни. В рекламните карета на „Шпетер & Лъсков“ от май 1911 г. Марин Лъсков е посочен като представител на Ford за София, а Леон Шпетер – за Русе. От юни 1911 г. обаче Ford започва да се продава в Русе от „Комисионерска и банкерска кантора Дайнелов & Костов“, основана през пролетта на същата година. Малко по-късно дружеството, от което още в самото начало се оттегля съдружникът Любен Х. Костов, отваря магазини във Варна и Пловдив.

Според рекламно съобщение на „Шпетер & Лъсков“, публикувано през 1912 г. в някои от популярните столични и русенски вестници (например „Софийска вечерна поща“, „Русенско ехо“ и др.), през 1911 г. представителството продава 25 автомобила Ford, а през следващата година поръчва още 20, което е и най-голямата доставка на автомобили от една и съща марка, като се има предвид, че общият брой на внесените превозни средства (общо камиони, автомобили и автобуси) през 1912 г. е 172.

Скоро след успешните демонстрации на Ford, през лятото на 1911 г. Марин и Методи Лъскови осъществат първата обиколка на България, продължила 22 дни с такъв автомобил, управляван от професионалния шофьор Димко Ангелов. Маршрутът на това смело начинание преминава през Ихтиман и Костенец, след което се оказва, че пътят просто свършва. Ето как е описан този епизод в далечната 1937 г. от автомобилния журналист Димитър Чаков: „Автомобилът се движил между камъни, едното колело горе, другото долу, третото във въздуха. Най-после с голям труд и мъки стигнали Церово. Пътят до Церово минали почти пеш, за да вдигат колелата от камък на камък. Цялото село се било събрало да види тая дяволска машина, която се движи без добичета и която минала през пътя, който те едва минавали с кола от две колелета.“

След това авантюристите достигат Пазарджик, където правят малка демонстрация на автомобила. После продължават за Стара Загора през Чирпан към Нова Загора, Сливен, Айтос и накрая Бургас. На връщане пътят минава през Хасково, Пловдив, Сестримо и Костенец. Според едно историческо проучване на Ангел Кисимов от края на 70-те години, обучаването на шофьори от частното представителство „Шпетер & Лъсков“ става още през 1910 г., а първата обиколка на страната е направена не от един, а от няколко автомобила: „Същата година, пише той, представителството е провело курс за подготовка на шофьори, а през 1911 г. организирало първата обиколка с автомобили из страната. Обиколката е имала за цел да направи реклама на автомобилите „Форд“. В обиколката са взели участие шофьорите Димко Ангелов, Марин и Методи Лъскови и други.“

Моменти от първата автомобилна обиколка на България, организирана през лятото на 1911 г. от фициалното представителство на Ford – „Шпетер & Лъсков“

Според статистическите данни, публикувани от К. Попов в неговата книга “Стопанска България” (изд. 1916 г.), през 1911 г. средният годишен доход на човек в България е 2,7 пъти под този на Великобритания и 1,8 пъти под този на Германия и Франция. Година преди началото на Балканската война една средна годишна заплата, каквато е например тази на механик-шофьор в Инженерни войски, е равна на 2100 лв., а цените на най-достъпния автомобил Ford T варират от 5700 до 7500 лв. (съответно за версиите фаетон и ландоле), тоест един такъв луксозен продукт е можел да се изплати с 3-4 средни годишни заплати. 

Още по темата