2015
ВСЕКИ ПЪТ КОГАТО PORSCHE представя ново 911, феновете се вълнуват – революция или еволюция? Все пак в Цуфенхаузен винаги са мноооого предпазливи, когато правят промени по 911. И в това няма нищо чудно – от десетилетия това е най-продаваният спортен автомобил на света, големите “скокове” са изключени. Но новото 911 е много по-иновативно, отколкото изглежда на пръв поглед. Също като при преминаването от въздушно към водно охлаждане през 1996 г. и сега революцията е скрита отзад. И тъй като инженерите са се заели с подобрения, са поработили и по други компоненти.
11-те най-важни промени:
1. ДИЗАЙН
Нямаше нужда от много подобрения. Затова промените се ограничават до нови брони с по-фини LED дневни и триизмерни задни светлини с четириточкова спирачна светлина като при Macan.
2. ДВИГАТЕЛИ
Трилитровите боксерни двигатели са напълно нови. От работен обем 2981 кубически сантиметра те извличат 370 (Carrera) и 420 к.с. (Carrera S). Това е увеличение с 20 к.с. спрямо преди. Въртящият момент се увеличава с 60 до 450 (Carrera) и 500 нютонметра (Carrera S). И може би най-важното – той вече е на разположение още при 1700 оборота, като се запазва константен до 5000 об./мин. Carrera със скоростна кутия с два съединителя PDK ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,2 секунди (минус 0,2 секунди) и развива максимална скорост 293 км/ч. Carrera S ускорява до 100 км/ч за 3,9 секунди (също минус 0,2 секунди), максималната скорост е 306 км/ч (плюс 4 км/ч).
Засега новите двигатели ще се предлагат само за купетата и кабриолетите със задно задвижване, по-късно ще са на разположение и за вариантите с двойно задвижване и при GTS.
3. ОКАЧВАНЕ
Porsche обещава нещо като квадратура на кръга. Така например новото 911 благодарение на снижаването на каросерията с 10 мм и още по-фините адаптивни амортисьори и пружини ще бъде не само по-бързо, но и по-комфортно.
4. КОРМИЛНО УПРАВЛЕНИЕ
Присъщото електромеханично кормилно управление вече работи още по-фино. Освен това за пръв път за Carrera S ще се предлага и познатата от GT3 система за завиване на четирите колела. С нея диаметърът на завой се намалява с половин метър до 10,7 м. В същото време се подобрява стабилността в завоите при висока скорост.
5. КОКПИТ
Също като при външния дизайн визуалните промени в интериора са малко. Нови са по-елегантната средна конзола с по-малко превключватели и познатият от 918 Spyder мултифункционален волан. От него в бъдеще отделните програми за шофиране ще може да се управляват от един въртящ се бутон – от Normal през Individual до Sport+. Тези програми променят кормилното управление, окачването, характеристиките на двигателя, както и управлението на ESP.
6. МЕХАНИЧНА СКОРОСТНА КУТИЯ
Познатата скоростна кутия със 7 предавки се запазва. Нови са обаче предавателните числа, които са адаптирани към променената характеристика на разгръщане на мощността на турбомоторите. Така например третата предавка е “по-дълга”, с което се снижават оборотите и разходът на гориво. Нов е и двудисковият съединител, който по-добре се справя с увеличения въртящ момент и въпреки това се управлява по-леко.

За по-добър саунд: опционалният спортен ауспух се разпознава по разположените близо един до друг накрайници в стила на GT3
7. ТРАНСМИСИЯ С ДВА СЪЕДИНИТЕЛЯ
Най-важната новост – променена е логиката на управление в ръчен режим. За възходящо превключване – също като при състезателните автомобили – лостчето вече ще се натиска надолу, а не напред. Новият маховик с центробежно махало повишава комфорта, водачът вече може да шофира на висока предавка с ниски обороти без почти никакво придърпване в задвижването.
8. РАЗХОД НА ГОРИВО
От Porsche значително са понижили разхода на гориво – с около 1 литър на 100 километра, или 12 процента. Така Carrera с трансмисия с два съединителя ще харчи средно 7,4 литра, а Carrera S – 7,7 литра. Е, поне на хартия. Освен на новите двигатели това се дължи и на множеството фини шлифовки. В бъдеще системата “Старт/Стоп” ще изключва двигателя още при движение по инерция. Освен това водната помпа и компресорът на климатичната инсталация може да се изключват напълно, те ще работят само когато наистина има нужда от тях. И също като предшественика си новото 911 владее “безмоторното” движение. При спускане по наклон или други подходящи условия PDK трансмисията автоматично отделя двигателя от задвижването, а двигателят работи на празен ход.
9. АСИСТИРАЩИ СИСТЕМИ
Досега те не бяха стихията на 911 – според Porsche водачите на спортни автомобили не държат особено на тези помощници. Въпреки това в мъртвия ъгъл. В бъдеще темпоматът ще може и да спира – когато например при спускане по наклон регистрира превишение на зададената скорост. Но асистент за задръствания или подобна техника, която позволява автоматизирано шофиране, ще се появи едва при наследника.

Воланът ни е познатот 918 Spyder. Най-сетне мултифункционалните бутони са комбинирани с лостчета за превключване; 7-инчов тъчскрийн с данни за задръстванията в реално време
10. CONNECTED CAR
Въпреки високата си цена досегашната навигационна система бе доста поостаряла. За щастие тя вече е история, новото 911 получава иновативна мултимедия със 7-инчов тъчскрийн. Най-големият напредък за всекидневието е информацията за трафика в реално време – в бъдеще водачите на Porsche лесно ще заобикалят задръстванията. Управлението е като при смартфон, възможно е докосване и увеличение на изображението с два пръста. Навигационните цели може дори да бъдат въвеждани ръкописно или изпращани в автомобила с Porsche Connect App. Освен това ще е възможно и ползването на услуги за стрийминг на музика, както и на приложенията на смартфони Apple (Car-Play).
11. ЦЕНИ
Не, 911 никога не е било евтино. И няма да бъде. Въпреки по-голямата мощност обаче ценовата политика е сдържана. Увеличението на цените е умерено – около 8000 лв. при Carrera и около 6000 лв. при Carrera S. Сумите за кабриолетите също са повече. Въвеждането на пазара е планирано за декември – първи ще бъдат купетата и кабриолетите със задно задвижване. На автомобилното изложение в Лос Анджелис през ноември ще бъдат актуализирани и вариантите с двойно задвижване – и както е обичайно за 911, естествено еволюционно.
ИЗВОД
Редакторът Щефан Фосвинкел
Визуално почти без промени, но въпреки това 911 е доста по-ново. На хартия двигателите обещават да бъдат по-добри във всяко отношение, разходът също е намален значително, а и спортните автомобили вече ще са свързани. Този фейслифт се очертава като попадение в десетката, 911 вече няма да може да бъде критикуван. Освен за цените – тези, които могат да си го позволят, са щастливци.