11-те модела, които написаха историята на Skoda


29
окт.
2020

В днешното седалище на Škoda в Млада Болеслав Лаурин и Клемент са вярвали в автомобила. Макар че тази тема е непостижима за всички онези, които изкарват парите си с честен труд. Идеята на двамата чехи: да създадат обикновен автомобил, който е по-бърз от файтон, на атрактивна цена. До 1907 г. това убеждава 44 клиенти. Може би и защото Voiturette A с цена от 3600 крони е изненадващо изгоден. Въпреки че надницата на един работник е само 2 крони. Така че, ако работите в продължение на 5 години (без да харчите нито една крона), ще можете да се придвижвате моторизирани. Днес средно са ви необходими 16 месеца работа, за да си купите средностатистически нов автомобил.

Правим скок във времето, прескачаме Първата световна война и се озоваваме непосредствено преди Втората. Въпреки че Европа е на прага на това да бъде разрушена от нацистите, при Škoda са създадени два различни автомобила, които имат огромно влияние върху днешните: Superb OHV и Popular Monte Carlo. Първият е представителна лимузина с много място и комфорт. Точно като актуалния Superb. А Popular Monte Carlo, както можете да се досетите от името, свидетелства за ранните рали успехи на марката. С 31 к.с. е почти вихрено моторизиран за времето си. По-важен е обаче неговият дизайн с фарове зад решетки. Погледнете дълбоко в „очите“ на една Škoda – ще откриете тези мигли като елемент на оформлението… Двата модела на Škoda имат успех: 70 (от общо 72 произведени) Popular Monte Carlo са продадени между 1936 и 1939 г., а от Superb OHV с 6- или 8-цилиндров мотор между 1934 и 1949 г. са реализирани дори 890 екземпляра.

1936: Popular Monte Carlo. И до днес това е един от най-красивите модели на Škoda в цялата история. Произведен 72 пъти като роудстър и Coupé.

По онова време Škoda е символ на модерно автомобилостроене. Двигателят е с клапани, разположени в цилиндровата глава (OHV), а от работен обем от 3137 кубически сантиметра 6-цилиндровият агрегат е развивал при 3500 оборота 85 к.с., като Škoda залага – за разлика от повечето конкуренти – вече на модерна 12-волтова електрическа система. Отново правим скок – този път във времето след войната. През 1959 г. се появява Felicia, наистина късмет за Škoda. Във времето на социализма едва ли някой е имал пари за кабриолет, като за разлика от Trabi, Wartburg и Lada Škoda успява да завоюва големи международни успехи. На големите автомобилни изложения в Лайпциг, Женева и Ню Йорк (както и на по-малките в Южна Америка или Африка) хората обикват малкия автомобил от завода в Квасини (където днес се правят Superb и Kodiaq). Още през втората година на производство са доставени 4200 автомобила, като звездите в далечна Америка и в Канада с удоволствие се показват с малката Felicia. В Чехословакия клиентите предпочитат да купуват автомобили като 1000 MB. Моделът – въпреки че е произвеждан от 1964 до 1969 г., оказва влияние дълбоко в 90-те години.

1959: Felicia. С Felicia Škoda уцелва жизнерадостта на 60-те години. Две трети от произведените общо 14 863 Felicia са експортирани в чужбина.
1964: 1000 МВ. Модерни производствени мощности в град Млада Болеслав, двигателят и трансмисията са с части от алуминиеви сплави. До 1969 са произведени общо 440 639 екземпляра
1966: Trekka. На базата на Octavia Super A моделът е разработен и произвеждан в Нова Зеландия. Приема се добре, до 1972 г. са произведени почти 3000 екземпляра от „източния Land Rover“
1970: 110 R. Coupé-то със задно разположен двигател служи като база за състезателните и рали автомобили (130 к.с.!) на Škoda. Над 90 процента от произведените до 1980 г. 57 085 екземпляра са експортирани

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >