2020
ТАЗИ ИСТОРИЯ ЗАПОЧВА НЕ ПРЕЗ 1895, когато Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент започват производството на велосипеди. Не и през 1905, когато десет години по-късно представят първия си автомобил Voiturette A. Тя започва с моята лична Škoda история, в края на 80-те години, когато Германия отново се обедини и хората от Запада можеха да пътуват в Източна Европа.
По пътя за лятната ни отпуска в Гърция с доста стар и изтормозен Bulli (двама възрастни, три деца, едно от тях аз, и голям кашон с резервни части вместо багаж) минахме през Прага, столицата на тогавашна Чехословакия. От нашето село близо до Касел бях свикнал на определена йерархия: кметът караше VW, месарят Mercedes, а лекарят – Opel. Ние бяхме онези с грохналия (но изрисуван собственоръчно от нас) Bulli.

Škoda? Не ми бе позната. А след това стигнахме Прага. През целия град се носеше миризма на кафяви въглища и двутактова смес. Направо като пътуване към миналото. И на всеки ъгъл – действително на всеки ъгъл, автомобил Škoda. Подобно нещо имаше само във Волфсбург – от модели на VW. Автомобили, които изглеждат чужди, от други десетилетия, в доста приключенски състояния (ура, нашето Bulli вече не е най-грохналият автомобил). Аз бях впечатлен – изглежда, че по времето на Желязната завеса Škoda е била нещо специално.
Пътешествието завърши по-бързо, отколкото бе започнало. През първата нощ в Прага крадци успяха да задигнат почти всичко, което се разглобяваше лесно в двигателния отсек (нещата не бяха никак малко) на Bulli, като кашонът с резервни части не успя да помогне. Върнахме се в Касел с влак – вместо да прекараме ваканцията на плажа в Гърция. Трудни времена за един 14-годишен. Който обаче оттогава скъсваше нервите на родителите си с настояването да си купят Škoda. По необясними по онова време за мен причини (опразнени банкови сметки, три деца, чието отглеждане изисква доста финансови средства) първо се сдобихме с употребявана Mazda 626 (да, отново най-грохналия автомобил на цялата улица) – докато в края на 1998 г. най-накрая не си купихме Octavia Combi, тъмносиня, чисто нова.
Междувременно се бях изнесъл от вкъщи, но въпреки това бях изключително горд. Първата Škoda от новото време, с техника на Golf III, с непреходен дизайн на белгиеца Дирк ван Брекел, който дори щеше да подхожда на гамата на Mercedes. Octavia постави основите на днешния успех на Škoda. Чехите произвеждат над 1,2 милиона автомобила годишно, като са се прицелили в бройката от 2 милиона. При това с такава печалба, за която във Волфсбург винаги са мечтали, а в момента мечтаят и в Инголщат.

За да разбере човек, колко специална е марката и как си е извоювала право на собствен живот в концерна на VW, трябва отново да се върне в миналото. И да разгледаме подробно няколко крайъгълни камъка от историята й. С което се връщаме в 1905 г., когато на бял свят се появява Voiturette A. Свят, който гледа доста скептично на новите превозни средства – повечето хора вярват на конете и файтоните. В Германия през същата година са продадени 3504 автомобила (единствено германци и американци водят статистика), тенденцията е към повишаване. Предишната година бройката е 2400, а следващата – почти 5000.
Продължете на следващата страница