Разработката на първата изцяло нова Škoda в следвоенната история на фирмата започва през 1957 г. Прототипът, обозначен като 989, се различава от своите предшественици почти във всяко отношение – за разлика от Octavia например, той е не с две, а с четири врати, а в сравнение с големия седан 1200 притежава много по-модерна на външен вид самоносеща каросерия и задно разположен двигател. Една от първите опитни серии, завършена през 1960 г., получава името Favorit, с което е трябвало да бъде лансиран и окончателният вариант на автомобила. В крайна сметка е взето решение търговското название на колата да се ограничи със семплия индекс МВ, което подсказва, че този напълно различен модел на Škoda вече се произвежда в изцяло новата и модерна фабрика на фирмата в Млада Болеслав.

Škoda 1000 MB е първият следвоенен модел, на който е отделено толкова много внимание в предпроизводствения процес, в резултат на което са лансирани редица модерни и неортодоксални технически решения. Ръководството на новата фабрика успява да наложи особено високо ниво на прецизност при производството на 1000 МВ, което не след дълго започва да дава първите позитивни резултати.

Новата Škoda разполага с 4-цилиндров двигател с водно охлаждане и работен обем от 988 куб. см., разположен под наклон от 30 градуса. През 1962 г. е изработена нулева серия от 50 автомобила, които преминават през серия от сурови изпитания от пустините на Азербайджан до аутобаните на Източна Германия.

Безкомпромисните тестове продължават повече от една година, което е безпрецедентен случай в историята на Škoda. Багажникът е разположен в предната част на каросерията, като под него има специална ниша за резервната гума и резервоара. Достъпът до него се осъществява по един остроумен начин, тъй като капачката е „замаскирана” под фирмената емблема, монтирана върху предния десен калник.

Когато автомобилът дебютира през 1964 г., чуждестранните специализирани издания не щадят суперлативите си. Сравнителните тестове, правени по това време на Запад, убедително доказват, че Škoda 1000 МВ е един от най-добрите автомобили в своя клас през 60-те години.

Новата фабрика е разположена на площ от 800 000 кв.м. и се състои от 40 сгради, свързани с 13-километрова пътна настилка. Оборудването е доставено от 134 фирми от 14 страни! Škoda 1000 MB се произвежда в 600 екземпляра дневно и през 60-те години нейната цена в Чехословакия е 44 000 крони, точно колкото струват комбито 1202 и спортната Felicia (тогавашната цена на Octavia е 38 000 крони).
За своята относително кратка 5-годишна история Škoda 1000 MB е тиражирана общо в 443 141 екземпляра.
