100 000 км с VW T5 Multivan: надежден и комфортен

VW T5, класикът, бащата на всички ванове. Той никога не е бил евтин, но винаги е бил много обичан. Колко много - това се разбира от този продължителен тест.


14
ное.
2017

Бензин вместо дизел? Една скъпа грешка

Само веднъж автомобилът ни остави на пътя, след като рсдакторът Андреас Борхман по невнимание го зареди с бензин вместо с дизелово гориво. Той забелязал грешката си едва тогава, когато колата започнала да гасне при всяко спиране на светофар. Поправката на последици те от тази грешка струваше над 1 000 лв., които естествено не сме включили в общата сума на направените ремонти.

Товарен автомобил – трябва да пренесете багажа в ново жилище? Няма проблеми

Втори инцидент се случи на редактора Гералд Чайка по време на коледните празници в близост до Хамбург. Една явно уморена от живота граблива птица се блъсна като снаряд в предното стъкло от страната на водача. Идеален случай да изпробваме горещата телефонна линия на VW. Там обаче не знаеха къде най – бързо може да намерим ново предно стъкло (направеният по- късно ремонт струваше 980 лв.). Съвсем друг беше резултатът при обаждането ни в Carglass – сътрудничката съвсем професионално ни запита за някои екстри върху предното стъкло като сензор за дъжд и при
проверка в компютъра установи, че подобно стъкло има на склад в два техни филиала в Райнланд. Чудесно обслужване, обаче складовете бяха твърде далече за Гералд.

Доста повече критики имаме към концепцията на интериора на Multivan. Проблемът се крие във вградените в пода на автомобила релси, по които седалките могат да се движат напред и назад. Инженерите много добре са конструирал и тази система, но в ежедневието ние често я ругаехме.

Местенето и разглобяването на седалките е трудно

Например при товарене на багажника. Куфарите ви са много големи? Последният ред седалки не може лесно да се премести напред откъм багажника. Не, за тази цел един от пътниците трябва да отвори една от страничните плъзгащи се врати и да дръпне две ръчки. Но ръчката със символа за надлъжно преместване не реагира, докато с другата ръчка не сгънете облегалката на седалката напред. И горко му на нетърпеливия товарач, ако преди това не е откачил покривалото на багажника – тогава при по-старите модели Multivan има опасност от счупване на нейните държачи. На нас това ни се случи веднъж и след това ние махнахме покривалото завинаги. По същия начин повечето собственици постъпват и с „мултифункционалната масичка в пътническото отделение“. Тя не само струва 284 лв. допълнително (серийно при Highline), но и отнема ценно място в интериора.

Извън пътя – така изглеждат пътищата на Трансилвания

Но нека се върнем към седалките – когато пазарувате мебели, имате нужда от много място, така че да ги махнете. Добре е обаче да имате приятел хамалин. Всяка единична седалка тежи 39 кг, лесно се разглобява, но е много трудно да я хванете, вдигнете и носите. Както демонтирането, така и монтирането е доста сложно . Необходимо е слонско търпение, за да пъхнете малките алуминиеви детайли в монтажните отвори на релсите по пода.
Свалянето и повторното монтиране на задната седалка всъщност е почти невъзможно, защото тя тежи значителните 89 кг и също е много трудна за
хващане.

Изключително много ни се хареса качеството на изработката. Това е типично за поделението за товарни автомобил и на VW – техните клиенти желаят работните им автомобили да издържат на тежките задачи от ежедневието. И това с и личи при „леката кола“ Multivan. Единствено пластмасовите детайли в интериора можеха да бъдат по-издръжливи на надраскване.Закрепването на крика и инструментите също би могло да бъде по-солидно.

Допълнителната отоплителна печка е истински лукс

По време на продължителния тест електрическите механизми за затваряне на плъзгащите врати и задния капак (опция, но съседите са доволни от тихото затваряне на вратите ), а също и допълнителната отоплителна печка с практично дистанционно управление работиха безпроблемно. Един единствен път цялата електрическа инсталация сякаш „пощуря“ – техникът Манфред Клангвалд трябваше да замине в командировка, когато внезапно отказаха електрическите стъклоповдигачи, темпомата, отоплението и осветлението на уредите, докато двигателят си работеше. Клангвалд опита обичайното лечение на компютри – угаси двигателя, извади ключа, изчака малко и отново стартира двигателя. Я виж ти , вече всичко работеше напълно нормално.

Малък бус – голям е колкото лопатата на багер за кафяв въглища

Автомобилът още няколко пъти показа тези симптоми. Очевидно това е било сигнал за претоварване на акумулатора, при което някои „излишни“ консуматори са били изключвани. Проведеният при първия сервиз ъпдейт на софтуера завинаги отстрани този проблем. Осветлението на регистрационния номер обаче не светна след тази сервизна намеса – наложи се да бъде сменено с ново. Автоматичното задействане на чистачките също предизвикваше малки проблеми – системата работеше доста своенравно. Първоначално чистачките работеха твърде бързо, а при влизане в тунел едва след 500 метра „забелязваше“, че вече не вали дъжд. Така че доброто старо ръчно управление на чистачките все още функционира най-точно.

Нашият Multivan имаше особено отношение и към гумите . След около 20 000 до 30 000 км гумите започваха да издават такива звуци, сякаш автомобилът има разбити лагери на главините. Лечението се състоеше в смяна на гумите (за другите хитрини може да прочетете в карето вляво).

За щастие нито веднъж не спукахме гума. Но който се страхува от това, трябва да тренира предварително – никога не намествайте тройната задна седалка в най-задно положение, иначе отделението за инструменти няма да може да се отвори. Добре е винаги да имате подръка и фенерче, а ако се случи нещо неприятно през нощта, най-добре е да се обадите на Пътна помощ.

21 месеца с Multivan минаха бързо. Колата се вписа в нашето ежедневие като всекидневната сбирка на редакцията. Независимо дали пътуваме на спортен празник, или натоварени с гуми към Contidrom, или с вериги за сняг в Алпите или с фотографска апаратура на снимки – когато се очертаваха командировки, всички искаха да пътуват с нашия Multivan. Всички заобичаха този автомобил и той им стана скъп.

Това може да се каже и за разходите. Ако сравните разходите в края на теста, ще се учудите от измерения среден разход на гориво, който беше доста под 10 л/100 км. На практика за 21 месеца продължителен тест средният разход на Multivan беше 11,5 л/100 км. Това се дължи на доста бързия стил на шофиране на нашите редактори, на които доста често им се налага да карат с висока скорост. Големината на автомобила, голямата челна плащ и теглото също оказват влияние на разхода, като в резултат разходите на километър достигат 23 цента на километър. Това е много, сравнено с VW Touran 2.0 TDI, при който разходите бяха само 16 цента на километър. Разходите по поддръжката на нашия Multivan също се оказаха относително високи, но за сметка на това благодарение на Longlife Service по време на теста автомобилът посети сервизите само 4 пъти.

Малък отвор – ръмжащият 5-цилиндров двигател почти не се вижда при отворен капак. Сервизните гърловини са лесно достъпни.

Базовият модел се отличава с относителна стабилност на цената, но поради  многото екстри, на които ние се наслаждавахме, нашият екземпляр губеше от цената си доста по-бързо. Точно това е шансът за купувачите на употребявани автомобили от този модел. Те знаят добре – след 3 до 4 години цената се стабилизира. Точно такъв беше случаят и при предишния модел.

100 000 км без никакво затруднение

Екипът за продължителни тестове на AUTO BILD рядка вижда нещо подобно. След ката свалихме карата под двигателя видяхме. че всички агрегати са почти чисти. Двигателят и трансмисията са абсолютно сухи по уплътненията не се забелязват даже и следи от масло. Това е на истина забележително постижение след 21 месеца тежък редакционен делник. И не е само това. При измерванията на разглобения двигател вещото лице на AUTO BILD Волф Гудлат записва по три нули след десетичната запетая. Това е логично – няма абсолютно никакво износване. Същото се отнася и за автоматичната предавателна кутия. Също без никакви забележки – перфектната защита от корозия. Какво излиза. че всичко при Т5 е идеално? Не съвсем. Множество пластмасови детайли тракаха оглушително, при движение по неравни пътища каросерията забележимо се усуква, някои уплътнения не прилягат плътно. Това ни е познато и вече е оправено, гарантираха ни отговорниците по качеството към VW.

Сложна конструкция на вратите – в стоманената част е монтиран голям високоговорител и задвижването на стъклоповдигача, а в пластмасовата тапицерия има тръбопровод на вентилацията със отделен вентилатор.

Поглед във вътрешността – с ендоскопа на Storz видяхме пяната за шумоизолация и застинали капки защитен восък в дясната надлъжна греда.

Особени технически решения – задвижването на алтернатора и компресора на климатика става със съединител на Gates (зъбни колела, свързани с елементи от твърда гума).

Отоплението отзад – зад тапицерията отдясно в товарното отделение работи допълнителен
отоплително-вентилационен агрегат за климатизация на задните седалки.

Извод

Защо въпреки голямата конкуренция Т5 все още почти няма истински конкуренти? Това е традицията. VW Bus  е изобретателят на т.нар. автомобилна категория „ван“. Това се дължи и на легендарната надеждност. която се потвърди и в този тест. Освен голямата многостранност на автомобила значение има и неговият „характер“, който колегата Борхман описа много сполучливо така: „Който иска да пътува без напрежение, нека избере VW Multivan. На барда се чувствате по специален начин – някъде в безвремието между пътуващия цирк и палатката на увеселително парти.“ Няма какво друга да добавим след тези думи.

 

 

 

 

 

Още по темата