2017
Добре, че го има Multivan, радостни са от „Лекотоварни автомобили от VW“ в Хановер. Можем да ги разберем. Все пак 80 % от всички такива автомобили се поръчват с много допълнителни опции. А на всички е известно, че точно от специалните желания на клиентите се печелят най-много пари.
Високите цени на VW Вus са традиционни
Ние също имахме разни специални изисквания, когато поръчвахме автомобила за продължителния тест – към основната цена от 71 4 30 лв. за модела с дизелов двигател и мощност 130 к.с. се прибавиха 3958 лв. за допълнителна отоплителна печка. Останалите екстри, като автоматична трансмисия, климатроник, навигационна система, теглич, странични въздушни възглавници, автоматични механизми за затваряне на плъзгащите врати, парктроник и други качиха цената до „гордите“ 93 935 лв.
Скъпо? Да. Но да погледнем назад във времето – това е традиция. Първият VW Bulli „специално изпълнение“, който влезе в автомобилната история с името Samba-Bus, преди 67 години е струвал 9025 марки. Един работник в Германия тогава е печелил бруто 275 марки на месец, докато днес печели около 2000 евро (4000 лв.). Навремето е трябвало да плати за този бус 33 месечни за плати, докато днес за базовото изпълнение на Multivan (Startline, от 47 990 лв.) трябва да инвестира само 12 заплати. Но стига толкова сметки.
Когато този Т5 Multivan 2,5 TDI Comfortline „постъпи“ на работа в редакцията,“екологичният“ му недостатък – липсата на филтър за твърди частици, не беше нещо фрапиращо. Нали може да бъде монтиран допълнително във всеки фирмен сервиз.

„Дневна“: Двете въртящи се кресла (722 лв), както и мултифункционалната маса (284 лв) се монтират при Comfortline.
Втори недостатък – напълно непривлекателният и „нееротичен“ звук на 5-цилиндровия дизелов двигател. Когато този агрегат „покаже мускулите си“ – 340 Нм при 2000 об./мин., – звукът прилича повече на несмазана шевна машина, а не на мощен автомобилен двигател с мощност 130 к.с. Тихото виене се дължи на разпределителния вал на 5-цилиндровия двигател, който се задвижва от зъбни колела (това ви спестява скъпата смяна на ангренажен ремък). За щастие всички тези шумове при скорост над 120 км/ч се заглушават от звуците на вятъра. Сериозна похвала заслужава климатичната инсталация, която има дефлектори за разпределение на хладния въздух в средната колона и на покрива. Колегата Вили Кок веднъж
попаднал в задръстване при 41 градуса температура на въздуха и отбелязал в бордовия дневник: „Даже и при ниска степен на вентилатора в колата е приятно хладно.“

„Стая за почивка“: Който владее тайните на механизмите за сгъване, може да постигне тази голяма площ за спане. „Спалният матрак“ струва 697 лв допълнително.
Не толкова приятно е шофирането при проливен дъжд – водата наводнява предните странични стъкла (модернизирано по-късно). Нямаме критични забележки към двете единични седалки от първия и втория ред. Те предлагат добра странична опора благодарение и на двата подлакътника, а седалките от втория ред даже са въртящи.
„Спортното“ шофиране изнервя возещите се на задната седалка
Комбинация от забележително комфортното окачване (само при празен автомобил предната ос често трополи) и безпроблемно поведение на пътя провокират водача към спортен стил на шофиране. Возещите се на тройната задна седалка обаче вероятно ще протестират, защото се люшкат настрани почти без никаква опора. Изводът е ясен – при над петима пътници е желателно да управлявате автомобила по-внимателно.

Така изглежда подът – масивните релси са интегрирани в многослойната конструкция на пода (изолиращо ядро/ дървена плоча/мокет).
За подобен стил на шофиране е подходяща и 6-степенната автоматична предавателна кутия, която обаче не работи добре. Тя с нежелание превключва низходящо (Kick-down) при бързо ускорение, а на командите за низходящо превключване в ръчен режим реагира своенравно и със забавяне. Въпреки всичко трансмисията и двигателят работят надеждно, като часовник.