100 000 км с Renault Megane: това изглежда добре

100 000 километра всекидневно каране - и след това с пълна сила в стената. Какво остана от прехвалената петзвездна безопасност?


4
ян.
2018

Статията е излязла в AUTO BILD през 2006 година

Началото бе съвсем безобидно: на 2 октомври 2003 г. морскосиньото. Renault Megane 1.6 стартира своя продължителен тест при AUTO BILD. Автомобилът незабавно бе включен за употреба на дълги
разстояния и осъществи първото си пътуване до Дания. Според очакванията дори и след изваждането му от автомобилния ни парк, го чакаше сигурна и дълга кариера.

Но всъщност още тогава съдбата му бе предначертана. На 28 ноември 2005 г. животът му като автомобил приключи с напълно умишлен и плануван неприятен удар в стената. Какъв завършек само! Между девственото начало и бруталния екзитус бяха изминати 101 543 километра и 25 месеца, през които Renault трябваше да покаже своите качества, както при всеки продължителен тест на AUTO BILD.

Поведението на пътя на Megane е доста добро дори и на заснежени отсечки. Странната му задна част го превръща в явление.

Но остана още нещо, което искаме от този тестван автомобил: конкретно доказателство за сигурност. Колко надеждна е стабилността при удар ~лед 100 000 км? Остават ли качествата както по време на гаранцията за сигурност или здравината на структурата се променя, намаляват ли шансовете за оцеляване на пътниците при пътнотранспортно произшествие?
Като първото списание в Германия AUTO BILD отговаря на тези въпроси въз основа на тестовете с удар съгласно EuroNCAP.

При максимално багажно отделение побира точно 1190 л багаж, при разгънати облегалки на задните седалки – 330 л.

Фактът, че Megane бе избран за тази премиера, не е случаен. В края на краищата Renault рекламира компактния си модел с петзвезден статус, който бе постигнат от френският Golf през 2002 г. по време на официалните тестове на EuroNCAP. 33 точки – това бе най-добрият резултат сред компактните модели преди 3 години. Днес първенството държи А-класата на Mercedes с 36 точки. Чува се страхотен грохот, когато боядисаната междувременно в сигнално оранжево „петвратка“ се забива с точно 64 км/ч в стената на крашцентъра в Ноймюнстер. Задната ос подскача на височина 1 метър, а Renault-тo отскача силно наляво. Чупят се стъкла , разхвърчат се пластмаси, огъват се ламарини. Предната броня се чупи на две части и пада на земята. Капакът на двигателя се е навил като отворен капак на консервна кутия. Изтича охладителна течност. После следва затишие. Инженерите от DEKRA гледат катастрофиралата развалина, която изглежда както на снимките от оригиналния крештест на новия автомобил. Какво ли се е случило с пътниците?

Осемдесет килограма товар на покрива са напълно в нормата. Монтажът на багажника за покрив обаче бе истинско мъчение. Всички резби се оказаха прекалено къси, а пластмасовите капачета – твърде неудобни

Седемдесет и двата измервателни канала по двата тестманекена и сензорът в автомобила дават точни стойности за натоварванията, които са оказали въздействие върху пътниците по време на удара. Резултатът е добър. Дори много добър. Браво: отново 33 точки и по този начин отново пет звезди. Забавеното повторение показва колко добре работят системите за пасивна безопасност. Обтегачите на коланите и въздушните възглавници функционират надеждно и перфектно предпазват пътниците в автомобила. Купето остава незасегнато, вратите се отварят безпроблемно. Въпреки това цветната маркировка се променя. Ако при крештеста с нов автомобил гръдният кош на шофьора е бил оцветен в жълто (малък риск), сега цветът му е оранжев (среден риск). Рискът от нараняване за левия крак на шофьора и на седящия на предната дясна седалка се е увеличил от много малък на малък.

Същевременно е спаднало натоварването на бедрата за лицето зад волана. Промените са в границите на допустимото по време на тестовете, така че Megane може да бъде кралифициран като много сигурен дори и в употребявано състояние.

Некачествено закрепване: страничните мигачи падат от калника.

А как стои въпросът с трайността на качеството? С две думи: типичното Renault. За съжаление и този екземпляр не прави изключение. До около 60 000 км Megane се представи като много добра кола, след това времето започна да си казва думата. Резултатът е – при оценката за надеждност Megane заема 21-о място с равен брой точки с Laguna.

Renault e наясно с проблема, дори го признава публично. Затова преди 2 години французите стартираха програма, която има за цел да подобри трайността на качеството. „При преработеният вариант на Megane значително намалихме появата на дефекти“, обяснява шефът по качеството в Renault Ян Венсан.

За нашия тестван автомобил е прекалено късно. Той успя да ни изнерви с многобройни малки дефекти. Тъй като „постъпи“ на служба през есента, едва напролет ни направи впечатление, че климатикът не функционира. Наложи се да бъде отново активиран в компютъра на автомобила – всичко това при извънпланово посещение в сервиз.

Проблеми с повдигането: за кратък период от време сменихме гаранционно и двата предни стъклоповдигача

Заедно с това свършихме и друга работа: монтаж на багажник за покрива. Всъщност работа, която с помощта на отвертка може да бъде свършена за няколко минути, но не и при Megane. Резбите на покрива бяха прекалено къси и се наложи да бъдат допълнително нарязвани в завода на Renault. И така нататък… Многобройните функционални дефекти налагаха непрестанни посещения в сервиз с цел ремонт. Било за регулиране на височината на ксеноновите фарове, за електрически стъклоповдигачи, странични мигачи или за щората на плъзгащия се люк – списъкът с дефекти накрая стана изключително дълъг.

Опасност при запалването: дефектна повърхност на запалителния модул след края на теста

Към конструктивните слабости спада и нехармоничната настройка на E-Gas (дроселната клапа се управлява не механично, а от електрически мотор), както и моментът на зацепване на съединителя. По тази причина Renault изисква изключително нежно боравене с десния и левия педал. Иначе двигателят се развърта до високи обороти, тъй като съединителят още не е зацепил. Необходимо е време, за да свикнете и със спирачките. Първо тя се задейства със закъснение, а после „захапва“ твърде рязко. Желателно би било наличие на точно определена точка на задействане. Дори и след изминаване на няколко хиляди километра е трудно на човек да свикне с тези странности.

Ръждясало гърне: само след 41 000 километра употреба ръждата е навсякъде

Способностите за приспособяване изисква също и обслужването. Серийно след Luxe-оборудване Entry and Drive-карта би трябвало да представлява екстра с цел комфорт, но след само 24 000 км напечатаните върху картата обслужващи символи станаха неразпознаваеми. С подобни проблеми се сблъсква и пластмасата на купето. На волана и лоста на предавателната кутия тя се повреди още след 6500 км. Отправяме критика и към разположението на Tempomat. Обрачът на волана закрива главния му превключвател и така ще имате затруднения да го откриете. Като неубедително можем да окачествим и управлението При по-ниска скорост то почти не реагира. Едва при високи скорости се наблюдава подобрение на обратното действие на волана.

При висока скорост обаче и шумът от двигателя се увеличава значително. От 140 км/ч започва да бучи, към това трябва да бъде прибавен и шумът от вятъра, идващ от лошо уплътнения плъзгащ се люк. Освен това лявата чистачка се удря в рамката на стъклото, като при това издава силен шум. Навигационната система има други недостатъци, изнервя с изключително мудната си работа. Като приключение ще ви се стори и поведението на CD-аудио уредбата. Тя винаги отказва да работи, когато отоплението е включено на пълна мощност.

Монтираният напречно 4-цилиндров двигател е скрит под голям пластмасов капак

Но има и неща, които заслужават похвали: просторното вътрешно пространство, комфортното окачване, удобните седалки. На дълги разстояния Megane ви дава възможност да пътувате, без да се уморите.

Според тахометъра автомобилът достига максимална скорост от 200 км/ч – съвсем прилично за 1,6-литров двигател. Гениално просто е зареждането с гориво: без въртене. Отваряте капака, пъхате маркуча и готово. Ако всичко по Megane беше толкова просто, автомобилът щеше да завоюва значително по-голям успех. С около 36 000 продажби в Германия той далеч не оправдава очакванията (за сравнение Golf 240 000 броя).

Здрав двигател, „болно“ задвижване

Поради краштеста липсва голяма снимка на детайлно разглобявания автомобил, а само частичен демонтаж на двигател и задвижване. Резултат: двигателят е абсолютно здрав. Потвърди го и измерването на мощността на стенда на DEKRA: 83, 7 кВт. С това Megane след изминатите 100 000 километра много малко превишава зададената стойност. След края на теста ускорението му също бе по-добро om зaдaдeнoтo oт пpoизвoдитeля. Не може дa се каже същоmо обаче за задвижванеmо: пpyжинитe на съединителя са омекналu, личи износването им. Освен тoвa има масло по кожуха
на диференциала, износен механизъм за превключване на cкopocтитe, силни шумове oт клaпaнитe на сервоуправлениeтo и paзбити кapeтa на пoлyocкитe.

Подозрение и доказателство: измерените при междинната проверка 30мм луфт на полуоските, както се потвърди при демонтажа.

По клапаните няма отлагания.

Междинна проверка с ендоскоп: добра защита на кухините

 

 

 

Още по темата