100 000 км с Renault Laguna: гениалност в идеите, посредственост в детайлите

Laguna наистина е в състояние да покорява сърца, но след любовта от пръв поглед следва бързо отрезвяване...


7
февр.
2018

Тестът е публикуван през 2004 г.

Бляскавите оценки заваляха веднага след момента, в който Laguna постъпи на служба в AUTO BILD. Хвалбите на колегите буквално преливаха от тестовия дневник: „Меко работещ спортен дизел, сигурен и приятно комфортен.“ „Прекрасен автомобил за пътешествия – сядаш зад волана и намираш всичко точно там, където очакваш да бъде.“ „Дори качеството на изработка изглежда добро“…

Всичко това се случи в разгара на лятото и изглеждаше като начало на едно чудесно приятелство. Доколкото ги имаше, критичните забележки засягаха единствено дреболии като слабия обхват на радиоприемника и меките седалки – неща, които отразяват по-скоро субективни виждания.

В резултат на тази любов тестовата Laguna 1.9 dCi с шестстепенна предавателна кутия и размери 4,58 на 1,77 метра много рядко оставаше паркирана пред редакцията. Благодарение на своите 88 кВт (120 к.с.) и луксозната версия на оборудване (Privilege) автомобилът бе горещо предпочитан за командировки на дълги разстояния и на практика с него постоянно се пътуваше извън града.

По време на теста Laguna изгълта над 7000 литра дизелово гориво, изтърпя около 80 посещения в автомивката и превози доста товари.

На 15 000-ия км, през септември, редакторът Леополд Виланд направи първата по-критична забележка: „Вози божествено, но ръмжи странно.“ С това вероятно е имал предвид, че към малко дрезгавия звук на четирицилиндровия дизел междувременно се беше добавило и някакво тракане. Както се оказа при прегледа в сервиза, вследствие на вибрациите смукателната тръба за свеж въздух се беше откачила от кутията на въздушния филтър.

С идването на по-хладните годишни времена бяха направени нови открития: „Нагревателят на задното стъкло смущава радиоприемника, отоплението на купето е слабо, а бутоните за отоплението на седалките са разположени на необичайно място.“ Неприятни забележки, но с течение на времето странното радиосмущение от нагревателя на задното стъкло изчезна от само себе си, по-бавното покачване на температурата в купето е нещо нормално за автомобили с дизелов двигател, а разположеният на нивото на прасците в предната част на седалката бутон за управление на отоплението на седалките наистина е странен, но рано или късно човек се научава да го напипва без да го вижда… Остава да дразни единствено фактът, че превключвателят е само с една степен и че за двете седалки има една-единствена контролна лампа.

Ето ни при мечтаната цел на всяко дете. Laguna е подходящ семеен автомобил – просторен, разполага с точки за закрепвне на детски седалки Isofix на двете външни задни места. Багажникът на хечбека побира 430 литра

Като става дума за електроника, най-големи похвали получи системата за навигация („най-важните функции се обслужват интуитивно“, „системата е отлична и предупреждава за задръствания по маршрута още преди да чуем съобщението по специалния радиоканал“), но системата „Keyless Entry&Drive“ за отключване на вратите и запалване на двигателя без ключ внезапно започна да стачкува. Централното заключване на вратите, което би трябвало да разчита чипкартата дори когато тя е в джоба ви, започва да цъка равномерно, с което показва, че някъде има лош контакт. И наистина – след пробег от 33 095 км се наложи гнездото на четящото устройство за чипкартата и бутонът за стартиране да бъдат сменени с нови.

Сензорът за дъжд също не облекчаваше водача. Случваше се при леко ръмене чистачките да се движат прекалено бързо, а в пороен дъжд – твърде бавно. Автоматичният климатик си позволяваше своеволия. По сигнал на датчика за външно замърсяване системата влизаше в режим на затворена циркулация на въздуха в кабината, но за да се върне към нормална работа, беше необходимо ръчно превключване. Ненадеждното функциониране на индикатора за налягането в гумите и често пъти недобре затварящият се люк на покрива показаха, че електрониката изглежда не е била изпипана както трябва.

Последваха няколко спокойни месеца. Водачите документираха радостта си от доброто поведение на пътя, от комфорта на возене и от умерената консумация на дизелово гориво. При по-спокоен стил на каране през директното впръскване Common-Rail изтичаха не повече от шест литра на сто километра.

Термозащитната ламарина над средната част на ауспуховия тракт не е закрепена добре и тропа като полтъргайст.

 

Както и в началото, неприятностите се дължаха на дреболии. Например при студено време пластмасите започваха да скърцат, лото закрепените постелки се плъзгаха насам-натам по пода и в крайна сметка мнозинството от пътуващите намираха седалките за твърде меки и без достатъчна странична опора.

Като автомобил за пренася- не на товари Laguna се оказа почти толкова многостранна, колкото своя брат комби. С обема от 430 л (при комби варианта Nevada – 475 л) багажникът е напълно подходящ както за семейни пътувания, така и за пренасяне на вино.

Всичко можеше да продължи в този френски стил на приятен живот, ако на редактора Бен Арнолд не му се беше наложило да замине спешно за Улм. На 59 740-ия километър от теста, при по-енергично каране, някъде около Вюрцбург от ауспуха започнал да излиза дим и да се стеле над магистралата. На дисплея се появило предупреждение „Повреда в система- та за впръскване „.

Дори и да е имал желание, нашият колега Бен не можел да продължи пътуването, тъй като двигателят загубил мощността си почти напълно. Причината била в повредения турбокомпресор, който се наложило да бъде сменен, и то заедно с междинния въздушен охладител. Всъщност най-вероятно повредата е била предизвикана от замърсено двигателно масло, но доказването на подобен факт е „голямо мазало“ в прекия и преносния смисъл. От Renault твърдят, че става дума за частен и изолиран случай, но ако се съди по оплакванията на няколко читатели, това далеч не е така.

Често помага простият номер с рестартирането

Във всеки случай при нашата Laguna не се появиха други сериозни дефекти след ремонта. Наистина поради напълно непонятни причини тя предупреди още веднъж за дефект в системата на впръскване, но този път си помогнахме с един номер, познат на всяко дете – изключихме двигателя и после го стартирахме отново. Той заработи нормално и никога повече не ни изостави. Тук ще пропуснем останалите дреболии (можете да ги откриете в таблицата за ремонтите е и цените), ръководейки се от безсмъртната френска максима „Карай дa върви“… При цена като тази на тестовия автомобил обаче, човек започва трудно да прощава недостатъците – пък били те и плод на недоизкусурени детайли…

Истината е, че Laguna (и особено комби-вариантът Nevada) обогатява уличния пейзаж с оригиналния си външен вид. Ако беше и малка по-надеждна, шансовете и в състезанието с конкуренти от ранга на Mondeo, Vectra и Passat биха били далеч по-сериозни…

Моторът е в добро здраве, каросерията – също

Не спестихме нищо на този автомобил. В продължение на всичките 100 175 километра на теста 1,9-литровият Common-Rail дизел беше подложен на сериозни натоварвания. Измерването на частите на двигателя в края на теста показа, че моторът с по два клапана на цилиндър е понесъл добре изпитанията. Всички измерени стойности са в рамките на допуските за нови части. Това се потвърждава и от ниския разход на масло – по време на целия пробег се наложи да долеем само половин литър. Моторът следователно е напълно здрав; предавките се сменят малко трудно след студено стартиране, но по частите на предавателната кутия не се забелязват следи от износване. Каросерията създава впечатление за солидност. Кухините са в достатъчна степен консервирани срещу корозия. Само задържащите щифтове в основата на подпорката за предния капак се бяха разхлабили, един въздухопровод се оказа недобре закрепен и акумулаторът отслабна. Вътрешното обзавеждане понесе теста добре.

Още по темата

Card image cap
Тест на Techart Macan 2.0

16
юни
2017

4-цилиндровият агрегат на Porsche притежава значително по-голяма тяга във версия на Techart Macan 2.0. Достатъчен ли е, за да се конкурира с V6 мотора?

Card image cap
Peugeot 3008 срещу Mitsubishi ASX и Nissan Qashqai: лъвът ръмжи най-силно

17
ян.
2018

Сърцето казва SUV. А разумът клати глава: прекалено е скъп! Решението е компактни дизелови SUV-ове с икономични дизелови двигатели. Без 4х4 и автоматични скорости

Card image cap
Помощ, автомобилите стават твърде тежки! (част 1)

2
февр.
2017

Звучи като природен закон: новите автомобили стават все по-големи – с всяко поколение, килограм след килограм, почти незабележимо. Границата като че ли отдавна е достигната. Ще ви кажем какво може да се направи по въпроса

Card image cap
Subaru XV 2016: по собствен път

15
юни
2016

4х4 за 44 000 лева с двойно задвижване и двигател тип боксер. Този компактен SUV е удобен в града, но съвсем не се притеснява да излезе и извън пътя

Card image cap
Quadix Buggy 1100 4×4: нудизъм на колела!

25
окт.
2016

Quadix Buggy е станал още по-мощен и още по-близък до обикновен автомобил. Машината тежи 770 кг, но развива 64 к.с. – и гарантира неподправено удоволствие

Card image cap

В последния брой:

Архив >