2016
Когато след няколко века нашите наследници почистят най-горния слой прах от един праисторически Lexus GS 450h, ще бъдат озадачени. Все пак екзотичният автомобил с чаровна техника е живял почти само в Северна Америка. В Германия обаче този хибрид е рядкост. През 2014 година са били регистрирани само 1320 екземпляра. Един от тях измина 100 000 километра по пътищата на Северна Германия.
Този Lexus е лукс. Това не подлежи на съмнение. И се потвърждава и от цената. Тестовият GS 450h Executive Line с всички екстри струва над 130 000 лева – включително лаково покритие черен металик, сива кожа, пиано-лак – изискан и елегантен и най-сетне с онова качество в интериора, което очакваме от един Lexus. Бутони от масивен метал, модерен, редуциран до най-важното. „Премиум без фукане – коментира колегата Кристиан Щайгер в бордния дневник. – Той не иска дори да прави впечатление – а това е рядко качество.“ Но след първото дълго служебно пътуване проклина концепцията на управление с Clickpad. „Това направо ме побърква. Управлението по време на движение е почти невъзможно, постоянно натискаш нещо грешно, а при навигацията трябва да кликнеш много пъти, докато стартира воденето по маршрута.“ Междувременно няколко ъпдейта отстраниха изнервящите множество подменюта.
А и навигацията вече не препоръчва маршрути в пешеходните зони. Въпреки това: моделите на други премиум производители например се справят много по-добре. И са по-динамични и с по-големи способности в завоите. Но не са толкова успокояващи. „Този автомобил ми позволява за разпускам при всякаква скорост – отбелязва Йоахим Щаат. – Тих като шепот двигател, перфектни седалки – настройвате скорост 160 км/ч и просто го оставяте да ви вози.“ Но не бива и да е много по-бързо. GS е дете на Новия свят. И е създаден за магистралите с ограничение на скоростта. „Усещането в завоите при скорост над 200 км/ч е неуверено“, потвърждава Дирк Бранке. И по-конкретно: този автомобил е бил освободен от часовете по спорт. Кормилното управление и пружините реагират по-нежно, по-забавено, но и по-спокойно. И докато другите автомобили се справят уверено с вълните по настилката, GS се разлюлява – може да ви допадне, може и да не ви допадне. Който бърза постоянно, няма да хареса особено GS 450h – както и хибридното задвижване. Почти няма нужда да обясняваме, че Lexus владее до съвършенство техниката с двете сърца.
„Задвижването е сърцето на GS 450h. Със зрелостта си то поставя мащабите за целия хибриден свят.“ – редакторът Йоахим Щаат
Все пак концернът майка Toyota въведе хибридното задвижване, поне при крупносерийното производство. V6 (292 к.с.), електромоторът (65 к.с.) и безстепенната трансмисия се разбират като приятели от детинство. Почитателите на скоростта ще останат доволни от това трио с висока тяга (5,8 секунди до 100 км/ч), но тогава хибридният ефект просто се изпарява през ауспуха. Ян Хорн: „Над 20 литра на 100 километра при шофиране с пълна газ – по-добре да избера дизел.“ Освен това никел метал-хидридният акумулатор тежи много – теглото на автомобила е 1,8 тона. Но GS може и иначе: ако галите педала на газта, ще се движите със среден разход около 6 литра. А който иска, може да изминава последните метри и чисто електрически. Просто трябва да решите дали ви харесва да шофирате хибриден автомобил. По отношение на надеждността нямаме никакви забележки към сложното задвижване. Дори и разходите по поддръжката са по-скоро ниски, защото рекуперацията щади спирачните дискове – и четирите издържаха до края на теста, не се наложи да ги сменяме.
1.ФАРОВЕ При разглобяването открихме ръжда по ламаринените стойки на фаровете. Освен това осветяването на пътното платно от серийните биксенонови фарове не беше оптимално.
2.СПИРАЧНИ ДИСКОВЕ При рекуперацията се ползва спирачният ефект на електромоторите, спирачните дискове издържат дълго. До края на теста не се наложи смяната им.
3.БЛОК ИНВЕРТЕР-КОНВЕРТЕР Олицетворение на работата на всички хибридни компоненти: никакво износване, никаква загуба на мощност, никакви проблеми, великолепна надеждност.
4.ЦИЛИНДРОВ БЛОК Минимални следи от буталата по цилиндровите стени, но не може да бъде измерено износване. Този блок ще издържи още 100 000 километра – минимум.
5.ПОЛУОСКИ Повърхностна корозия – както и по всички елементи на окачването, диференциала, кормилните накрайници и подрамата.
6.АМОРТИСЬОРИ Левият заден амортисьор е леко омаслен – но функционира перфектно.
Но в края на теста ни е трудно да изпеем радостната песен за високото японско качество. Да, 100 000 километра не се случи нищо. Никакъв дефект, само теч от един от амортисьорите, който беше заменен по гаранция. Но това бе затишие пред буря. Защото при финалното разглобяване вещото лице на DEKRA Гюнтер Шиле бе буквално раздвоен. От една страна, перфектен автомобил със сложна техника, на която изобщо не й личеше, че е изминала 100 000 стресиращи километра. Обикновено такива са автомобилите, които без мрънкане изминават стотици хиляди километри. От друга страна, той видя дъно на автомобил, което само след 2,5 години бе покрито с грозни петна от ръжда. Възможно е причината да е във влажния климат на Северна Германия, но червено-кафявата чума се виждаше навсякъде – по болтовете, скобите, по почти всички детайли на окачването, чак до електрическите кабели за маса. Да, все още говорим за козметична ръжда, която не изглежда добре визуално, но не намалява функционалността. Така е, но това не подхожда нито на самоувереността на Lexus, нито на цената му. И ако продължи така, можем да забравим за началото на нашата история. Защото никой от нашите наследници няма да може да изрови от земята GS 450h.
Извод
GS 450h потвърди високите си амбиции при продължителния тест. По отношение на хибридната техника Lexus е ненадминат, надеждността и комфортът са забележителни. Грозните кафяви петна по бялата му престилка обаче не подхождат на имиджа му, както и на цената и претенциите. В Lexus трябва спешно да вземат мерки.