2017
ЗВЕЗДАТА НА РАДИАТОРНАТА РЕШЕТКА означава много. Тя тежи като бетон. Защото всичко освен върхови постижения е неприемливо, няма право на провали. Дори и само рекламният слоган на марката „Най-доброто или нищо“ не позволява никакви „издънки“.
Това се отнася и до нашия тестов автомобил. В интериора този С-клас е изискан почти колкото S-клас. Висококачествени материали, перфектна изработка – едва ли е възможно да ви посрещне по-благороден интериор. Изискано дърво, кафява кожена тапицерия със светли шевове (шефът на тестовия екип Андреас Май: „страхотна“, Матиас Мьотч: „отвратителна“). Тестовият автомобил е оборудван с целия технически фойерверк от асистиращи системи включително и двойно задвижване. От дългия списък с опции са добавени екстри за близо 52 000 лева, като цената достига 150 000 лева.
Да, това са доста пари – това е постоянен упрек към производителя. Въпреки това обаче звездата в момента блести ярко като в най-добрите години на марката. И особено ярко при С-клас, от който през последната година по целия свят са продадени 425 000 броя. Никой друг модел на Mercedes не е толкова успешен, никой друг не е толкова важен за финансовото благополучие на традиционната марка.
Когато обаче сутринта завъртите ключа, в първия момент ще се учудите на този успех. „Стартира като старо такси“, редовно мърмореха колегите. Но само след няколко километра прощаваха на C 250 d неговото шумно тракане. Битурбо дизеловият двигател с мощност 204 к.с. се успокоява бързо и работи почти ненатрапчиво. 500 нютонметра въртящ момент са сериозна стойност и се отправят мощно към четирите колела. Защото тежащият 1,8 тона напълно оборудван Т-модел трябва първо да бъде ускорен.

Щастливо пътуване: удобните седалки, високият комфорт и мощният дизелов двигател превръщат С-клас в превъзходен автомобил за дълги пътувания
И в повечето случаи 7-степенната автоматична трансмисия намира правилната предавка. Но ако на водача внезапно му хрумне друга идея и спонтанно натисне газта докрай по време на спокойно пътуване (инженерите наричат това Change-of-mind), трансмисията често не може да налучка подходящата предавка. При следващия голям фейслифт в средата на 2018 година обаче това ще се промени. Освен с по-икономичния и спокоен 2-литров 4-цилиндров дизелов двигател от Е-клас (150/194 к.с.) С-клас ще бъде оборудван и с по-спонтанната 9-степенна автоматична трансмисия.

Типично комби на новото време: високи странични бордове, тесни прозорци. Видимостта назад не е добра
Окей, естествено това е мърморене на най-високо ниво. Защото дори и тази актуална комбинация двигател/трансмисия – като изключим по-грубоватия звук – е напълно задоволителна. Най-вече при дълги пътувания. „Този автомобил е мечта за пътуване на големи разстояния“, отбелязва Дирк Бранке в бордовия дневник, който с всеки километър се изпълва с все повече похвали.
Така колегата Бранке успява да открие сърцето на този автомобил, който е Mercedes от старата школа в най-добрия смисъл: стегнати, комфортни седалки с големи възможности за регулировки, почти никакви шумове от вятъра благодарение на акустичното остъкляване, перфектна климатизация и „окачване, което в комфортен режим изглажда всяка пътна настилка“ – ако цитираме Ян Хорн. А само няколко страници по-нататък Кристиан Щайгер допълва: „С-клас е винаги чудесен, никога не бие на очи и изнервя много рядко. Това е всичко, което очаквам от един Mercedes.“

Задната част на Т-модела се зацапва бързо. Поради това белият цвят не е оптимален. Освен това лаковото покритие се почиства трудно – дори с препарати и високо налягане
И ако нещо ни дразни при този талантлив бегач на дълги разстояния, то това най-често е „навигационно-мултимедийният брътвеж“, както колегите кръстиха струващата 7000 лева система Comand. Bluetooth свързването на мобилни телефони е сложно и всичко друго, но не и интуитивно, воденето в менютата изисква време за свикване, докато успеете да се справяте без отклоняване на вниманието, а навигационната система с остарялото си изобразяване на картите често ви вкарва директно в задръстването – като понякога предупреждението за него е закъсняло, липсва изобщо или се появява без нужда. Но трябва да се спомене, че междувременно Mercedes модернизира поне графиката на пътните карти.
И докато постоянно объркващото се разпознаване на пътни знаци бе критикувано често (защото разпознава само около 70 процента), то Distronic Plus функционираше безупречно до края на теста и получи най-високи оценки. При скорост до 200 км/ч тя автоматично поддържа дистанцията спрямо движещите се отпред автомобили и безупречно владее Stop-and-go с намеси в кормилното управление при натоварен трафик. „Това осигурява истинско повишаване на комфорта, най-вече при дълги пътувания“, отбелязва Андреас Май след изминаване на 1000 километра „на един дъх“.

При навигационната система липсва водене в реално време. Освен това разпознаването на пътни знаци не функционираше винаги.
Какво трябва да споменем още? Този път всъщност можем да си спестим раздела „повреди“. Въпреки че Т-моделът е натъпкан до покрива с чувствителна техника, до финала почти нищо не се повреди. Само веднъж, точно при последното пътуване, светна предупредителна лампа: отказ на асистента за поддържане на лентата. С това съобщение пристигнахме и в Щутгарт за финалното разглобяване.
Диагнозата: повреден е не асистентът, а само един сензор. И въпреки това: три наказателни точки в крайното класиране. Последващото изследване с ендоскоп показа, че пациентът е в перфектно здраве и го очакват още дълги години живот. Но най-силно ни впечатли качеството на материалите в интериора. След стресовите 100 000 километра, изминати за 663 дни, С-клас все още изглежда като нов. Седалките са стегнати, стелките са меки, по дървените и пластмасовите повърхности няма драскотини, нищо не трака, нищо не скърца. Да, това можеше да се очаква при тези високи цени, но ние сме преживявали и друго. Признаваме: една такава звезда на радиаторната решетка може да е много голяма тежест – но и обещание.